لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱

اولاند: فکر نمی کنم ترامپ توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند


فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه گفته است، فکر نمی کند دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام را پاره کند.

به گزارش رویترز، آقای اولاند در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ۲۴فرانسه گفته است: این توافق(برجام) برای ما همه نوع امنیتی را به همراه دارد. آیا آمریکا تحت رهبری ترامپ می توانداین توافق را زیر سئوال ببرد؟ فکر نمی کنم.

رییس جمهوری فرانسه اضافه کرده است: واقعیت‌های اصولی وجود دارند و این که این پیمان به ما تضمین می دهد . فقدان هرگونه پیمان (مساله ای) خیلی جدی خواهد بود.

دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یکی از«بدترین توافق»‌ها یاد کرده بود.

به گزارش «سی ان ان»آقای ترامپ در ماه مارس در نشست کمیته امور آمریکا و اسرائیل (ایپک) گفته بود که الویت اولش «از بین بردن این توافق زیانبار با ایران است.»

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان روز ۲۳ تیرماه سال گذشته در وین به امضای طرفین رسید و بر اساس آن، در ازای محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای تهران تحریم‌های اعمال شده بر ایران کاهش یافته یا لغو خواهند شد.

این در حالی است که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در نخستین کنفرانس خبری خود پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفته بود، دونالد ترامپ به راحتی نخواهد توانست توافق با ایران را برهم بزند.

به گزارش «سی ان ان»اقای اوباما گفته است: وقتی ایران طی یکسال گذشته به تعهدات خودش عمل کرده است، از بین بردن این توافق کار سختی خواهد بود.

وی اضافه کرده است : دونالد ترامپ همچنین باید تاثیر متحدان آمریکا بر این مساله را هم در نظر بگیرد.

در همین زمینه، وزیران خارجه اروپایی در نشست روز دوشنبه خود بر تعهد خود به توافق هسته‌ای ایران که سه کشور اصلی این اتحادیه؛ بریتانیا، فرانسه و آلمان، همراه با ایالات متحده، روسیه و چین دست‌اندرکار آن بودند، تأکید کرد‌ه‌اند.

XS
SM
MD
LG