لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

گروهی از اعضای کنگره آمریکا عربستان را به «حمایت از تروریسم» متهم کردند


براد شرمن،نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا
براد شرمن،نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا

در جریان بررسی طرح برای پرداخت خسارت به خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتامبر دریک کمیته کنگره، شماری از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا، عربستان را به «حمایت» از تروریسم متهم کرده اند.

به گزارش «د هیل» عده‌ای از نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات به طور مشترک در نشست ِ روز سه شنبه‌ی یک کمیته فرعی از زیر مجموعه‌های کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکابه انتقاد ازحکومت عربستان سعودی پرداختند.

براد شرمن، نماینده دمکرات از ایالت کالیفرنیا، گفته است: آنچه مرا نگران می کند این است که (نمایندگان) دولت عربستان سعودی نزد ما می آیند و می گویند، «شما دوستان ما هستید و می بایست ما در برابر این قانون محافظت کنید»، این در حالی است که ملاهای وهابی به طور روزانه نه تنها در حال تبلیغ اسلام گرایی افراطی هستند ،که هر روز دارند از پیروانشان می خواهند تا کسانی که مخالف آنها هستند را بُکشند.

این نماینده کنگره گفته است: اکنون زمان آن رسیده است که عربستان ثابت کند نقشی در تروریسم ندارد. اینکه تنها بگویند ما ازتروریسم حمایت نمی کنیم (کافی نیست)، بعد صد‌ها میلیون دلار سالانه هزینه پاشیدن بذر تروریسم در سراسر جهان بکنند.

دانا راباچر، نماینده جمهوریخواه از ایالت کالیفرنیا، نیز گفته است، عربستانی‌ها و خانواده سلطنتی عربستان تا زیر چشم هایشان مشغول حمایت از فعالیت‌های تروریستی و نیروهای اسلامگرای افراطی در منطقه هستند.

وی اضافه کرده است: اوضاع تغییر نمی کند و بهتر نمی شود، مگر این که ما پا پیش بگذاریم و به شهروندان آمریکایی بگوییم که چه کسانی حامی تروریسم هستند و چه کسانی در مقابل تروریست ایستاده‌اند.

در همین زمینه، تد پو، نماینده جمهوریخواه از ایالت تگزاس و رییس کمیته فرعی مبارزه با تروریسم،‌ نیز گفته است: وهابی‌ها خیلی زودتر از دیگران جذب گروه‌های تروریستی می شوند.

«فارین پالسی» نیز گزارش داده است، عربستان سعودی که پیشتر از احتمال انتقاد نمایندگان کنگره در جلسه آگاه بود همزمان با جلسه در روز سه شنبه گزارشی از فعالیت‌های این کشور در مبارزه با آنچه که فعالیت‌های «تروریستی ایران» خوانده، منتشر و در اختیار خبرنگاران حاضر در این نشست قرار داده است.

سنای آمریکا پیشتر طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم» را تصویب کرد و اکنون قرار است مجلس نمایندگان آمریکا آن را مورد بررسی قرار داده و به رای بگذارد.

براساس این طرح، در صورتی که اثبات شود کشوری دریک حادثه تروریستی نقش داشته است خانواده‌های قربانیان این حادثه می توانند علیه آن کشور ادعای خسارت کنند.

مصوبه یاد شده به خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر این حق را می‌دهد تا به دلیل هر نقشی که احتمالا عناصر وابسته به حکومت عربستان سعودی در این حملات داشته‌اند در دادگاه‌های فدرال آمریکا علیه ریاض اقامه دعوا کنند.

این لایحه باید در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده و سپس از سوی باراک اوباما، رییس جمهوری، امضاء شود. با این حال، دولت وی تهدید کرده است که این مصوبه را وتو خواهد کرد.

دولت ایالات متحده می‌گوید که چنین طرحی می‌تواند آمریکایی‌های خارج از کشور را در معرض مخاطرات قانونی قرار دهد.

گزارش‌ها حاکی است که ۱۵ نفر از ۱۹ عامل حملات ۱۱ سپتامبر از اتباع عربستان بودند، مقامات ریاض از زمان رخداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نیویورک که به مرگ بیش از سه هزار نفر انجامید همواره دست داشتن در این واقعه تروریستی را انکار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG