لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

«ابراز نگرانی» از افتتاح باشگاه «امام خمینی» در کرکوک


نجم الدین کریم استاندار کرکوک
نجم الدین کریم استاندار کرکوک

افتتاح باشگاه فرهنگی ورزشی «امام خمینی» وابسته به جمهوری اسلامی ایران در شهر کرکوک عراق، نگرانی‌هایی درخصوص افزایش نفوذ تهران در این شهر به وجود آورده است.

باشگاه فرهنگی ورزشی «امام خمینی» هفته گذشته همزمان با سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران افتتاح شد. در جشن افتتاح این باشگاه، مرتضی عبادی سرکنسول ایران در شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق و نجم الدین کریم استاندار کرکوک حضور داشتند.

شهر نفت‌خیز کرکوک، یکی از مناطق مورد مناقشه میان دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان است. اقلیم کردستان خواهان انضمام این شهر به مناطق تحت کنترل خود است. پس از حمله شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» و رسیدن آن‌ها به مرزهای کرکوک، این شهر به کنترل نیروهای نظامی اقلیم کردستان موسوم به پیشمرگه در آمد. کرکوک اما تا کنون به صورت رسمی بخشی از اقلیم کردستان به شمار نمی‌آید.

مرتضی عبادی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در اربیل، در مراسم افتتاح باشگاه فرهنگی ورزشی گفت: «امروز پس از ۳۷ سال از پیروزی انقلاب... این باشگاه فرهنگی ورزشی را به عنوان هدیه‌ای به ساکنان کرکوک تقدیم می‌کنیم».

افتتاح این مرکز اما موجی از انتقاد‌ها را از سوی کسانی به دنبال داشت که از افزایش نفوذ تهران نگرانند.

تحلیلگران می‌گویند که نفوذ ایران در عراق پس از حمله ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در سال ۱۳۸۲ که به سرنگونی نظام صدام حسین انجامید، رو به افزایش گرفت. این نفوذ در جریان مبارزه با شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» به ویژه از راه پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، تشدید شد.

از سال ۱۳۸۲، ایران تا کنون پنج مرکز فرهنگی در عراق افتتاح کرده که آخرین آنها سال گذشته در بغداد بود.

کامران کرکوکی عضو شورای اداری استان کرکوک در گفت‌وگو با صدای آمریکا، نسبت به استفاده از باشگاه فرهنگی وزرشی «برای دست‌یابی به اهداف دیگر» ابراز نگرانی کرد.

او در این باره گفت: «ایران به عراق و کردستان کمک نمی‌کند. از راه تجربه در یافتیم که پروژه‌های ایران هیچ دستاورد خوبی به ارمغان نمی‌آورد».

کرکوکی افزود که نگران است حضور شبه‌نظامیان شیعه در کرکوک به بهانه استفاده از باشگاه، افزایش یابد. او ادامه داد: «به طور کلی اخیرا فعالیت‌های شیعیان در کرکوک افزایش یافته است».

از سویی حسن جمعه یک نویسنده اهل کرکوک گفت که «با توجه به مخالفت اکثریت نویسندگان، روشنفکران و خبرنگاران» افتتاح باشگاه فرهنگی ورزشی در شهر «اقدامی شرم‌آور بود».

او ادامه داد: «می‌خواهند از راه افتتاح باشگاه‌ها، مدارس و درمانگاه‌ها، که بر تاثیر فرهنگی و سیاسی ایران می‌افزاید، کردستان را اشغال کنند».

اما یکی از مدیران پیشین پروژه ساخت باشگاه در مجموعه ایرانی «مپنا» که به شرط فاش نشدن هویتش سخن گفته، تاکید کرده است که توافقنامه ساخت باشگاه ۱۴ ماه پیش با مسئولان کرکوک امضا شده بود، او هزینه ساخت این باشگاه را ۴۰۰ هزار دلار اعلام کرد. او گفت که هدف از این پروژه «جذب همه فعالیت‌های بزرگ فرهنگی و ورزشی منطقه زیر یک سقف است».

در مراسم افتتاح باشگاه «امام خمینی» نجم‌الدین کریم استاندار کرکوک از نقش ایران در عراق تمجید کرد. او گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره به عراقی‌ها کمک کرد و نقش قابل ملاحظه‌ای در جنگ علیه تروریست‌ها از ژوئیه ۲۰۱۴ تا کنون داشت».

XS
SM
MD
LG