لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۲

عبادی خواستار تعویق اعتراض‌ها تا پایان عملیات آزادی فلوجه شد


حیدر العبادی، نخست وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، پنجشنبه ششم خرداد، خواستار به تعویق انداختن تظاهرات اعتراض آمیز در بغداد تا پایان عملیات آزاد سازی شهر فلوجه از تصرف شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» شد.

این سخنان در حالی مطرح شده است که عملیات آزاد سازی فلوجه، چهارمین روز خود را پشت سر می‌گذارد.

طی ماه‌های گذشته، بغداد پایتخت عراق و شماری دیگر از شهرهای این کشور، شاهد تظاهراتی با خواست اصلاحات و تشکیل دولت تکنوکرات به دور از احزاب سیاسی بود.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، از جمله شخصیت‌هایی است که برای تظاهرات فراخوان می‌داد و هوادارانش در اطراف مناطق مهم بغداد و شهرها، دست به راه‌پیمایی می‌زدند.

هفته گذشته تظاهر کنندگان معترض، به منطقه حفاظت شده سبز بغداد که ساختمان‌های مهم حکومتی در آن مستقر هستند، یورش بردند. درگیری تظاهر کنندگان با نیروهای امنیتی به کشته شدن دستکم ۲ تن و زخمی شدن ۹۰ تن دیگر انجامید. معترضان، نیروهای امنیتی را به استفاده از زور علیه معترضان متهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، العبادی در جلسه‌ای با حضور فرماندهان امنیتی و نظامی در محل فرماندهی عملیات فلوجه که با حضور سلیم الجبوری رئیس پارلمان و عبداللطیف الهمیم رئیس وقف سنی عراق برگزار شد، گفت: «از جوانانمان می‌خواهیم تظاهرات خود را تا زمان آزاد سازی فلوجه، به تعویق اندازند، زیرا نیروهای ما مشغول نبردی دشوار هستند، تظاهرات حق آنها است اما بر نیروهای ما که موظف به تامین امنیت تظاهر کنندگان هستند، فشار مضاعف می‌آید، دشمن، دشمنی کلاسیک نیست و هوشیاری مورد نیاز است، زیرا تروریسم از هر روزنه‌ای استفاده می‌کند».

هفته‌های اخیر، مناطق شیعه نشین بغداد، شاهد سلسله بمب‌گذاری‌های خونباری بود که در مجموع، حدود ۲۰۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفت.

نخست وزیر عراق افزود: «ما پیش از آغاز عملیات فلوجه، برنامه ریزی برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این شهر و باز سازی آن را آغاز کردیم، در این راه هم تمام تلاشمان را به کار می‌بنیدم و هیچ فرقی میان عراقی‌ها قائل نمی‌شویم، ما امروز شاهد اتحاد شهروندان برگرد نیروهایشان از ارتش، پلیس، حشد الشعبی و داوطلبان عشایر برای دفاع از عراقی‌ها هستیم».

العبادی همچنین خواستار وحدت عراقی‌ها و گوش فرا ندادن به کسانی که «خواهان ترویج فرقه‌گرایی و رسانه‌های گمراه کننده شد»؛ رسانه‌هایی که به گفته العبادی، می‌خواهند از این را، «داعش» را نجات دهند.

به نظر می‌رسد اشاره العبادی به مشارکت گسترده شبه‌نظامیان شیعه موسوم به «حشد الشعبی» در عملیات آزاد سازی فلوجه است، این شهر سنی نشین است و در روزهای اخیر، انتقادهای زیادی درباره مشارکت این حجم از شبه‌نظامیان شیعه در عملیات از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد.

منتقدان، شبه‌نظامیان شیعه را به «انتقامگیری مذهبی» از سنی‌ها متهم می‌کنند و مدعی هستند که این شبه‌نظامیان، در مناطقی دیگر همچون تکریت، اقدام به انتقام‌گیری از ساکنان کردند؛ مساله‌ای که فرماندهان «حشد الشعبی» آن را رد می‌کنند.

از سویی سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق، از حیدر العبادی با خاطر «اقدام شجاعانه‌اش» در آغاز عملیات آزاد سازی فلوجه، تمجید کرد و این عملیات را باعث اتحاد طیف‌های مختلف عراقی‌ها دانست.

الجبوری که از شخصیت‌های سنی عراق است گفت: «جهان، عملیات آزاد سازی فلوجه را زیر نظر دارد، این عملیات علیه کسانی است که تلاش کردند فلوجه را از عراق جدا کرده و به آن چهره‌ای تروریست بدهند و نه علیه مردم شهر که از تروریسم مبرا هستند، مردمی که یار همراه نیروهای مسلح، پلیس و داوطلبان حشد الشعبی و عشایری خواهند بود».

XS
SM
MD
LG