لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

هلال احمر ایران: جيبوتی به هواپيمای ايرانی مجوز فرود نداد


ناصر چرخساز، رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر ايران، روز شنبه دوم خرداد گفته است، به هواپيمای حامل کمک‌های امدادی به يمن به دليل هماهنگی نکردن با وزارت امور خارجه جيبوتی ، اجازه فرود داده نشد.

رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر ايران به خبرگزاری فارس گفته است: برای پرواز اين هواپيما تمام هماهنگی ها با برنامه غذايی سازمان ملل (WSP) انجام شده بود اما در هنگاميکه هواپيما قصد فرود در فرودگاه جيبوتی را داشت وزارت امور خارجه اين کشور اعلام کرد که بايد هماهنگی‌ها با اين وزارتخانه صورت می‌گرفته است.

ناصر چرخساز ادامه داده است: به همين منظور آنها اجازه فرود هواپيما را ندادند و اعلام کردند بايد هماهنگی‌های لازم از طريق وزارت امور خارجه دو کشور صورت گيرد.

در همين زمينه، محمدشهاب الدين محمدی عراقی، معاون امور بين الملل و حقوق بشر دوستانه جمعيت هلال احمر ايران گفته است که اين هواپيما حامل کمک های ۲۰ تنی جمعيت هلال احمر به یمن بود.

معاون امور بين الملل هلال احمر ايران تصريح کرده است: اين هواپيما اکنون در بندر چابهار فرود آمده تا رايزنی های مجدد از سوی وزارت امور خارجه برای اخذ مجوز فرود اين هواپيمای حامل کمک های بشردوستانه صادر شود.

در حالی هواپيمای حامل کمک های ايران نتوانسته است مجوز فرود از جيبوتی بگيرد که براساس گزارش ها کشتی حامل کمک های ايران برای يمن روز شنبه برای بازرسی در بندر جيبوتی پهلو گرفته و محموله ان در حال تخلیه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام های سازمان ملل متحد در کشور جيبوتی روز شنبه گفته اند که محموله کشتی «ايران شاهد» برای يمن در حال تخليه در بندر جيبوتی است.

خبرنگار «العالم» حاضر در کشتی کمکهای ايران نیز گفته است: «در حال حاضر کشتی در بندر جيبوتی پهلو گرفته است و ما در بندر جيبوتی حضور داريم ، در اين لحظات ما در اولين مراحل ورود به بندر جيبوتی قرار داريم.»

برنامه جهانی غذا، از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، روز جمعه اول خرداد اعلام کرده بود که کمک‌های ايران برای يمن را پس از پهلو گرفتن کشتی حامل اين محموله به جيبوتی از آنجا به يمن منتقل خواهد کرد.

به گزارش سازمان برنامه جهانی غذا طبق اطلاعاتی که آن‌ها دريافت کرده‌اند محموله دو هزار و پانصد تنی اين کشتی شامل برنج، آرد، کنسرو ماهی، دارو، آب آشاميدنی، چادر و پتو است.

پیشتر سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته بود که جمهوری اسلامی اجازه بازرسی اين کشتی را نمی‌دهد و يک فرمانده ارشد نظامی هم تهديد کرده بود که ايجاد مزاحمت برای کشتی ايرانی ممکن است باعث جنگ در منطقه شود.

XS
SM
MD
LG