لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

ایران بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب را «مغرضانه و غیر سازنده» خواند


حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

حسین جابر انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه پنجم دیماه بیانیه وزرای امور خارجه اتحادیه عرب که تهران را به مداخله در امور داخلی کشورهای عرب متهم کرده بود را «مغرضانه، غیر سازنده» و «نادرست» خوانده است.

به گزارش «وام»، خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در نشست فوق العاده خود در سوم دیماه در قاهره، دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عرب را «تهدید جدی» برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی، نقض قوانین بین المللی و اصول حسن همجواری دانستند.

در واکنش به این بیانیه اتحادیه عرب، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «این ادعا‌ها مغرضانه، غیر سازنده، بی‌ارتباط با موضوع اجلاس وزرای خارجه این اتحادیه و نادرست است.»

این اجلاس فوق العاده وزاری خارجه اتحادیه عرب به درخواست عراق برای بررسی مساله حضور نیروهای ترکیه در نزدیکی موصل تشکیل شده بود.

به گزارش ایرنا، حسین جابر انصاری همچنین گفته است: «جمهوری اسلامی ایران یک بازیگر فعال، مسئولیت پذیر و ثبات ساز در تحولات منطقه است و به رغم مواضع غیر دوستانه و کینه توزانه برخی کشور‌ها، به نقش سازنده خود در کاهش بحران‌ها و تنش‌ها از راه تعامل با همسایگان و جامعه جهانی ادامه خواهد داد.»

این در حالی است که در بیانیه وزرای خارجه اتحادیه عرب از ایران خواسته شده بود به استفاده از زور، تهدید، اقدامات تحریک آمیز برای دامن زدن به تفرقه و نزاع فرقه‌ای در بین شهروندان کشورهای عرب پایان دهد.

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده به جای حرف، در عمل نشان دهد که مایل به گفت‌و‌گو و بهبود روابط با کشورهای عرب است.

طی سال‌های اخیر و به دنبال روی کار آمدن دولت طرفدار ایران در عراق، تشدید درگیری‌ها در سوریه و همچنین جنگ داخلی در یمن روابط ایران با شماری از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان سعودی به شدت تیره شده است.

در جنگ داخلی سوریه، ایران از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و در مقابل عربستان، قطر و برخی دیگر از کشورهای عرب از گروه‌های مخالف رییس جمهوری سوریه حمایت می‌کنند.

در همین زمینه، عربستان هم اکنون ائتلافی از چند کشور عرب و مسلمان تشکیل داده و در حال عملیات علیه شبه نظامیان شیعه حوثی‌ها در یمن است.

عربستان و برخی از کشورهای عرب منطقه ایران را به حمایت از شبه نظامیان حوثی متهم می‌کنند. ایران این اتهام را رد می کند.

XS
SM
MD
LG