لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۵

مراسم برترین‌های فوتبال آسیا؛ کفاشیان باز هم دست خالی برگشت


مراسم معرفی برترين‌های فوتبال آسيا در فيليپين برگزار شد و در بخش فوتبال جايزه‌ای به ايران تعلق نگرفت تا علی کفاشيان برای دومين سال پياپی دست خالی به تهران برگردد. اما عنوان بهترين بازيکن فوتسال نصيب حسن‌زاده از ايران شد.

مراسم بهترين‌های سال ۲۰۱۳ در کوالالامپور برگزار شده و فوتبال ايران نصيبی از عناوين و جام‌های توزيع شده نبرده بود. به اين ترتيب برای دومين سال متوالی، تيمی که تا پايان ماه اکتبر در رنکينگ فيفا، رتبه نخست آسيا را در اختيار داشت نتوانست جامی را به خود اختصاص دهد.

پارسال اردن، پاکستان، عراق و تايلند، امسال هم قرقيزستان، فلسطين، هندوستان، تاجيکستان و فيليپين از جمله کشورهايی بودند که سهمی در تجليل‎ها يا جوايز توزيع شده داشتند. اما سهم ايران، امسال فقط يک عنوان در بخش فوتسال بود که به اصغر حسن‌زاده تعلق گرفت. او به عنوان بهترين فوتساليست سال ۲۰۱۴ آسيا معرفی شد.

مهم‌ترين جايزه که عنوان مرد سال فوتبال آسياست به ناصر شمرانی از عربستان رسيد که در الهلال توپ می‌زند. کنفدراسيون آسيا بازيکنان شاغل در ليگ‌های اروپايی را مدنظر قرار نمی‌دهد. به همين خاطر از سال ۲۰۰۰ تاکنون عربستان تنها کشوری است که توانسته چهار بار عنوان برترين بازيکن سال را نصيب خود کند.

نواف تميات، حمد منتشری، ياسر قحطانی و حالا ناصر شمرانی.اين در حالی است که فوتبال اين کشور طی اين مدت، از دوران اوج دهه هشتاد و نود ميلادی فاصله گرفته. هر چهار بازيکن ياد شده نيز خارج از مرزهای آسيا فاقد اسم و رسم هستند.

آخرين بازيکن ايرانی که مرد سال آسيا شد، علی کريمی بود که سال ۲۰۰۴ اين عنوان را نصيب خود کرد. کريمی سال ۲۰۱۲ هم نامزد نهايی بود اما رقابت را به لی کئون هو از کره جنوبی واگذار کرد. جواد نکونام هم يکی از دو نامزد نهايی پارسال بود که اين عنوان به ژنگ ژی از چين رسيد.

نکونام هم در اعتراض به عدم انتخاب خود به خبرنگاران ايرانی گفت: " بايد کارهايی کنيم که همه کشور‌ها انجام می‌دهند وگرنه همين طور بدون جايزه می‌آييم و می‌رويم! چين نه به جام جهانی صعود کرده و نه صعودش به جام ملت‌ها قطعی شده اما همه جايزه‌ها را گرفته. اميدوارم سال‌های بعد، وضعيت طور ديگری باشد. متاسفم که ايران هيچ جايزه‌ای نگرفت. اين خوب نيست که نمايندگان ما را به اينجا می‌آورند و هيچ جايزه‌ای نمی‌دهند."

امسال مثل پارسال، به بهترين بازيکن آسيا و اقيانوسيه که در اروپا بازی می‌کند هم جايزه دادند. ميله يديناک استراليايی و عضو باشگاه کريستال پالاس.

اوگارا رييس سابق فدراسيون فوتبال ژاپن به خاطر تلاش برای توسعه فوتبال، جايزه الماس را از سپ بلاتر دريافت کرد. فدراسيون قطر هم با وجود انتقادات گسترده‌ در سطح جهان که نسبت به نحوه بکارگيری کارگران خارجی در احداث ورزشگاه‌ها مطرح است، جايزه رويای AFC را گرفت.

از فدراسيون‌های هندوستان، تاجيکستان و فيليپين به دليل توجه به فوتبال پايه تجليل شد. ژاپن نيز عنوان برترين فدراسيون فوتبال قاره آسيا را نصيب خود کرد. انتخابی که کمتر منتقدی در سطح اين قاره دارد. بهترين مربی زن سال هم خانم تاکيموتو از همين کشور بود که هدايت تيم ملی نوجوانان ژاپن را برعهده دارد.

تيم ملی فلسطين بهترين تيم فوتبال آسيا شد. اين تيم با وجود شرايط ويژه‌اش در سالی که گذشت و محدوديت‌های فراوان، توانست در چلنج کاپ به قهرمانی برسد و به عنوان شانزدهمين تيم، جواز حضور در جام ملت‌های آسيا را کسب کند. فلسطينی‌ها برای اولين بار در اين تورنمنت به ميدان خواهند رفت.

جايزه بازی جوانمردانه به فدراسيون فوتبال کره‌جنوبی اهدا شد. در اين بخش تيم ملی فوتبال ايران نيز نامزد بود که همچون ساير بخش‌ها به اين عنوان هم دست نيافت. جايزه فدراسيون مشتاق سال هم که پارسال به پاکستان رسيده بود امسال نصيب قرقيزستان شد.

تيم ملی ژاپن و اصغر حسن‌زاده به عنوان برترين تيم ملی فوتسال و برترين بازيکن فوتسال انتخاب شدند. تونی پوپوويچ سرمربی تيم وسترن استراليا نيز به عنوان مربی سال آسيا انتخاب شد.

آساموا جيان مهاجم غنايی العين به عنوان بهترين بازيکن خارجی شاغل در آسيا معرفی شد. اين بازيکن چه در ليگ امارات و چه در ليگ قهرمانان آسيا عملکرد موفقی داشت.

تيم فوتبال زنان ژاپن و کاترينا گوری بازيکن تيم زنان استراليا نيز برترين تيم و بازيکن زن سال آسيا شدند.

باشگاه وسترن استراليا که با برتری مقابل الهلال فاتح ليگ قهرمانان شد، عنوان برترين تيم باشگاهی سال را به خود اختصاص داد. روشن ايرماتوف نيز به عنوان بهترين داور فوتبال آسيا انتخاب شد.

کنفدراسيون فوتبال آسيا چند پيشکسوت فوتبال اين قاره از کشورهای مختلف از جمله ايران را نيز در فهرست تالار مشاهير خود قرار داد که همايون بهزادی و علی دايی از ايران، ياسوهيکو و سابا از ژاپن، سامی جابر از عربستان، داتو چينان از مالزی، سان ون از چين، هونگ ميونگ بو از کره جنوبی، هری کيول از استراليا و بايچانگ بوتيا از هندوستان هستند.

XS
SM
MD
LG