لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۱

مقام آمریکایی: توافق بوئینگ نشان می‌دهد تجارت با ایران ممکن است


لیسلی ساو، مشاور ارشد میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا،
لیسلی ساو، مشاور ارشد میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا،

یک مقام آمریکایی گفته است، توافق شرکت هواپیماسازی بوئینگ با ایران نشان می‌دهد پس از برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای، راه تجارت با ایران باز است.

لیسلی ساو، مشاور ارشد میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۲۳ ژوئن در گفت‌و‌گو با رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی اظهار داشت، توافق که هفته جاری بین ایران و بوئینگ اعلام شد، نشان می‌دهد به رغم نگرانی شرکت‌های بین المللی از وجود برخی تحریم‌هایی که همچنان علیه تهران باقی مانده‌اند، «امکان تجارت با ایران وجود دارد.»

شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ روز سه شنبه در بیانیه‌ای از معامله تاریخی با ایران در چارچوب توافق هسته‌ای خبر داد. درصورت انجام این معامله، این بزرگترین قرارداد تجاری بین ایران و آمریکا پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ خواهد بود.

به دنبال اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام، تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران برداشته شد، اما به دلیل وجود برخی دیگر از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بانک‌ها و موسسات بزرگ مالی و تجاری رغبت چندانی برای تجارت با ایران نشان نمی‌دهند و مقام‌های ایرانی از این مساله انتقاد کرده‌اند.

با این حال، لیسلی ساو روز پنجشنبه گفته است: «ما می‌دانیم که تحریم‌های ما می‌توانند پیچیده باشند و فکر می‌کنم خیلی از شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری در این خصوص نگران هستند. اما توافق (با بوئینگ) نشان می‌دهد که حتی (تجارت با ایران) می‌تواند برای یک شرکت آمریکایی اتفاق بیفتد.»

گزارش‌ها حاکی است که قرارداد ایران و بوئینگ به ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود. در همین زمینه، شرکت بوئینگ پیش‌تر اعلام کرده بود که اجرا تمامی یا بخشی از قرارداد با ایران منوط به اجازه دولت آمریکا است.

مشاور ارشد میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در ادامه تصریح کرده است: شرکت هواپیمایی بوئینگ تاکنون در راستای این توافق به طور مداوم با دولت آمریکا در تماس بوده و در آینده نیز با اجرایی شدن این توافق به این تماس و مشاوره خود با دولت ادامه خواهد داد.

لیسلی ساو همچنین گفته است به دلیل اینکه توافق هسته‌ای در دیماه سال گذشته (ژانویه) اجرایی شد، ما هنوز در حال بررسی تغییراتی که در روابط با ایران شده، هستیم

وی اضافه کرده است: ما از سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) با ایران رابطه‌ای نداشتیم و این زمان زیادی است برای نداشتن رابطه با یک کشور دیگر. اما قرار نیست دشمنان تا ابد با یکدیگر دشمن بمانند. البته اذعان می‌کنیم که شاید برخی در ایران با این موافق نباشند.

ویزا و حقوق بشر

لیسلی ساو در ادامه این مصاحبه تصریح کرده است، به رغم کاهش تنش‌ها بین دوکشور تغییری در «محدودیت‌ها» برای صدور ویزا آمریکا برای ایرانی‌ها ایجاد نخواهد شد.

وی گفته است: واقعیت این است که تعداد زیادی از ایرانی‌ها می‌توانند ویزا آمریکا بگیرند. برخی وقت‌های مدت زمان صدور ویزا طولانی است، اما آنها قادرند برای تحصیل گردش، دیدار با خانواده و دلایل دیگر به آمریکا بیایند و پیش بینی ما این است که تعداد بیتشری خواهند آمد و ما مشتاق حضور آنها در اینجا هستیم.

مشاور ارشد میز ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا دشمنی با مردم ایران ندارد، گفته است: واشینگتن بهبودی در وضعیت حقوق بشر در ایران نمی‌بیند.

لیسلی ساو گفته است: ما نگرانی هایی درخصوص رویکرد حکومت ایران در قبال اقلیت های دینی، زنان و رفتار با شهروندان این کشور داریم.

وی ابراز امیدواری کرده است که حکومت ایران وضعیت حقوق بشر در این کشور را بهبود ببخشد تا زمینه لغو تحریم های حقوق بشری فراهم شود.

XS
SM
MD
LG