لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

عراقچی: اجرای برجام احتمالا از دوشنبه آینده وارد فاز جدید می‌شود


عباس عراقچی
عباس عراقچی

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز یکشنبه ۱۹ مهرماه گفته است که با توجه به تصویب کلیات طرح مربوط به توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی یا برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، احتمالا از دوشنبه هفته آینده مرحله جدید اجرای برجام آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اقدام بعدی اجرای برجام اظهار داشته است: «مدت ۹۰ روزه بررسی برجام ۲۶ مهر به پایان می‌رسد. اگر در این فاصله جزییات طرح اجرای برجام در مجلس به سرانجام برسد و شورای نگهبان آن را تایید کند روال قانونی تایید برجام طی شده است.»

مجلس ایران روز یکشنبه در نشستی که با جنجال و تنش همراه بود، کلیات طرح یک فوریتی «اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» را با ۱۳۹ رای موافق درمقابل ۱۰۰ رای مخالف تصویب کرد.

آقای عراقچی اضافه کرده است: «هم زمان بحث نقشه راه که میان ایران و آژانس در حال اجراست احتمالا مرحله کنونی‌اش تا پایان هفته جاری به پایان خواهد رسید و اگر این دو کار انجام شود از دوشنبه آینده می‌توانیم اجرایی شدن یا عملیاتی کردن برجام را اعلام کنیم.»

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین گفته است: «اجرایی یا عملیاتی شدن برجام روز تصویب برجام نام دارد و پس از اعلام آن روز جلسه کمیسیون مشترک برجام احتمالا دوشنبه آینده در وین برگزار خواهد شد که قرار است در آن اتحادیه اروپا اعلام کند تحریم‌هایش لغو شده و کنگره آمریکا نیز اجرای تحریم‌ها را متوقف می‌کند البته اجرایی شدن این اقدامات بعد از دوره‌ای است که ایران نیز اقداماتش را براساس برجام انجام دهد.»

ایران و شش قدرت جهانی ۲۳ تیرماه در وین به توافقی جامع برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یافتند. بر اساس این توافق که به برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» معروف شده است، برنامه هسته‌ای ایران محدود شده و در مقابل، بیشتر تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران لغو خواهند شد.

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره جزییات تشکیل کمیسیون برجام در صورت نهایی شدن بررسی‌ها در پایتخت‌ها گفته است: «این کمیسیون متشکل از همه اعضا شامل ایران و ۱+۵ است که در سطح معاونان برگزار می‌شود و خانم اشمید به نمایندگی از اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.»

آقای عراقچی همچنین در خصوص روز عملیاتی شدن «برجام» تصریح کرده است: «روز اجرا منوط به آن است که اقدامات هسته‌ای ایران چه وقت انجام و پایان می‌پذیرد و نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که این اقدامات چقدر طول می‌کشد. اما تلقی ما این است شاید حدود ۴۵ روز الی دو ماه به طول بینجامد.»

طرفداران اجرای برجام در ایران می گویند، تاخیر در اجرای این توافق هسته ای روزانه میلیون ها دلار به اقتصاد کشور ضربه می زند.

در همین ارتباط، کمال پیرمؤذن، نماینده اردبیل روز یک‌شنبه گوشزد کرد که «هر روز تأخیر در تصویب برجام ۱۰۰ میلیون یورو به کشور ضرر می‌زند.»

یک روز پیش از این، سیروس ناصری، عضو اسبق تیم مذاکره اتمی ایران، خسارت تحریم‌ها به ایران را «۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار» در روز اعلام کرده و گفته است که به دلیل بررسی توافق اتمی وین در مجلس و تأخیر در اجرای آن «حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار» هزینه به کشور «تحمیل شده است».

XS
SM
MD
LG