لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۳

اعتراض ایران به حضور نمایندگان مجلس مصر در نشست مجاهدین خلق  


گزارش‌ها حاکی است به دنبال حضور تعدادى از نمایندگان مجلس مصر در نشست «شورای ملی مقاومت» در پاریس که سازمان مجاهدین خلق هسته اصلی آن است، وزارت امور خارجه ایران سرپرست دفتر حفاظت منافع مصر در تهران را احضار کرده است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه اعلام کرده است: به دنبال برگزاری گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس و شرکت تعدادی از نمایندگان مجلس مصر در این گردهمآیی، رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه ایران سرپرست دفتر حفاظت منافع مصر در تهران را به وزارت امور خارجه فراخواند.

طبق این گزارش، حمیدرضا دهقانی، رئیس اداره اول خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امورخارجه با فراخواندن سرپرست دفتر حفاظت منافع مصر در تهران «مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این اقدام مداخله جویانه مصر و حمایت از سازمان مجاهدین خلق را ابلاغ» کرده است.

حمیدرضا دهقانی گفته است: «مشارکت تعدادی از نمایندگان پارلمان مصر در نشست گروهک تروریستی منافقین و همسویی آن‌ها با این گروهک تروریستی، این اقدام را دخالت آشکار در امور داخلی» ایران است.

مقام‌های جمهوری اسلامی با خودداری از به کار بردن نام سازمان مجاهدین خلق، از این سازمان با عنوان «منافقین» یاد می‌کنند.

این مقام وزارت خارجه ایران با محکومیت حضور نمایندگان مجلس مصر در نشست پاریس گفته است: از مقامات مصری انتظار می‌رود با اتخاذ سیاست‌های اصولی و مسئولانه در راستای حفظ آرامش و ثبات در منطقه گام بردارند.

طبق این گزارش «سرپرست دفتر حفاظت از منافع مصر نیز با تاکید بر سیاست قاهره مبنی بر عدم دخالت در امور داخلی کشور‌ها اظهار داشت، مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.»

ایران پیشتر در خصوص برگزاری نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس به کشور فرانسه اعتراض کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین پیش‌تر به دلیل سخنرانی ترکی الفیصل، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی در نشست در پاریس، به شدت به ریاض اعتراض کرده و آن را نشانه «مشارکت» حکومت این کشور در اقدامات به گفته آنان «تروریستی» این گروه دانسته‌اند.

علی یونسی، دستیار رییس جمهوری ایران نیز از نزدیکی عربستان سعودی به سازمان مجاهدین خلق انتقاد کرده و گفته بود: این‌‌‌ همان اشتباهی است که صدام در استفاده از مجاهدین خلق به عنوان ماشین جنگی خودش علیه ما به کار برد.

ایران، سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌داند، اما آمریکا و اتحادیه اروپا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خود خارج کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG