لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

ایران و ایتالیا چندین قرارداد و تفاهم نامه امضا كردند


حسن روحانی ابراز امیدواری کرده که ایتالیا بار دیگر به عنوان بزرگ‌ترین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا بدل شود.
حسن روحانی ابراز امیدواری کرده که ایتالیا بار دیگر به عنوان بزرگ‌ترین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا بدل شود.

گزارش‌ها حاکی است که ایران و ایتالیا در جریان سفر ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا به تهران، روز سه شنبه ۲۴ فروردین چندین قرارداد و تفاهم نامه در زمینه‌های مختلف امضا كرده اند.

به گزارش مهر، شرکت ملی صادرات گاز ایران و انل ایتالیا تفاهم نامه صادرات گاز طبیعی را امضا کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، شرکت انل اعلام کرده است که این تفاهم نامه چارچوب همکاری احتمالی در زمینه‌ها گاز طبیعی، معیانات گازی و مسایل مرتبط به زیر ساخت‌ها را مشخص می کند.

این شرکت اضافه کرده است که این توافقنامه همچنین می تواند شامل تبادل اطلاعات، مطالعات، بررسی‌ها و آموزش باشد.

همچنین تفاهم نامه‌ای بین شركت فرودگاه‌های ایران و شركت فرودگاه‌های میلان ایتالیا برای باسازی فرودگاه تهران امضا شد.

در همین زمینه علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو از امضای تفاهمنامه همكاری بین ایران و ایتالیا برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مجموع ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در ایران در پنج سال آینده خبر داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ایتالیا تا پیش از تحریم‌های بین المللی علیه ایران در سال ۲۰۱۱، یکی از شرکای مهم تجاری با ایران با تراز تجاری سالانه در حدود هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود.

ایران و شش قدرت جهانی پارسال به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست یافتند. طبق «برنامه جامع اقدام مشترک» ، برجام، ایران پذیرفت برنامه هسته‌ای خود را محدود کند در مقابل جامعه بین المللی تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را لغو کنند.

در همین حال، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز سه شنبه گفته است:«ایتالیا قبل از تحریم به عنوان بزرگ‌ترین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و ما امروز هم می خواهیم این كشور نقش سابق خود را ایفا كند.»

رییس جمهوری اضافه کرده است: خوشحالیم كه در دوران پساتحریم، ایتالیا در میان كشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یكی از كشورهای پیشران برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم گذشته است.

حسن روحانی همچنین گفته است: گرچه تحریم بانكی برداشته شده و فعالیت بانك‌ها آغاز شده است اما در عین حال بحش روانی كه از دوران تحریم به جای مانده هنوز احتیاج به تلاش برای زدودن آنها داریم.

نخست‌وزیر ایتالیا روز سه‌شنبه به همراه «هیاتی ۲۵۰ نفره» از مقام‌ها و مدیران اقتصادی و سیاسی این کشور وارد تهران شد.

سفر پارسال رییس جمهوری ایران به ایتالیا و پاریس به امضای چندین تفاهم‌نامه اقتصادی میان تهران با پاریس و تهران با رم منجر شد که از جمله آن‌ها تفاهم‌نامه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه است.

XS
SM
MD
LG