لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

کشتی آزاد جوانان جهان؛ پسران ايران پس از ۱۹ سال قهرمان شدند


تيم ملی کشتی آزاد جوانان ايران در کرواسی موفق شد عنوان قهرمانی جوانان جهان را نصيب خود کند. آخرين بار، ايران در سال ۱۹۹۵ فاتح مسابقات اميدهای جهان شده بود. با اين تفاوت که آن رقابتها در ايران و ورزشگاه آزادی به انجام رسيد.

از تيمی که ۱۹ سال قبل روی سکوی نخست اميدهای جهان ايستاد، عليرضا حيدری اينک نايب رييس فدراسيون و عليرضا رضايی هم مدير تيمهای ملی است. بقيه اعضای آن تيم مهدی زلفخانی، بهنام طيبی، مسعود جمشيدی، ابوالفضل زينل نيا، عبدالرضا کارگر و مهدی لاريجانی همگی سال هاست از دنيای قهرمانی خداحافظی کرده اند.

ايران در مسابقات امسال از مجموع هشت وزن، موفق به کسب سه مدال طلا و سه نشان برنز شد. در روز پايانی مسابقات ۲۰۱۴ جوانان جهان و در ۶۶ کيلوگرم حسن يزدانی در دور اول جان بالفور از کانادا را ۱۰ بر صفر مغلوب کرد. سپس با ۱۱ امتياز زی پينگ لين از چين را پشت سر گذاشت و الياس ژومای از ازبکستان را ۱۲- يک از پيش رو برداشت تا راهی مرحله نيمه نهايی شود.

يزدانی در ادامه کشتي های يکطرفه و مسلطی که گرفت، رسول علييف از روسيه را با ضربه فنی تسليم کرد و به فينال رسيد. او برای به سينه زدن مدال طلا، آرون پيکو از آمريکا را ۹ بر ۲ مغلوب کرد و روی سکوی نخست جهان ايستاد.

در ۸۴ کيلو عليرضا کريمی با نتيجه ۱۰- صفر نماينده اوکراين را شکست داد. با همين نتيجه ماتسو ساکا از ژاپن را پشت سر گذاشت و باز نتيجه مشابه از کمند پاوان از هند عبور کرد و به ديدار فينال راه يافت. کريمی برای تصاحب نشان زرين، عظمت دولت بيکوف از قزاقستان را ۱۱- ۲ شکست داد.

در روز نخست مسابقات در ۶۰ کيلوگرم ايمان صادقی با نتيجه ۱۰ بر صفر از سد ليم مون هيوک از کره جنوبی گذشت و سپس با همين نتيجه نماينده چين را مغلوب کرد. او در دور سوم با نتيجه ۹ - صفر از سد ايوان بيليچوک اوکراينی گذشت.

صادقی در مرحله نيمه نهايی مقابل حاجی مراد رشيداف از روسيه برتری دست يافت و برای ايستادن روی سکوی نخست، در برابر جوزف مک کنا از آمريکا ۸ بر صفر چيره شد.

در اين مسابقات که در زاگرب برگزار شد در ۱۲۰ کيلو امين طاهری پس از استراحت در دور نخست، مقابل پاول کريوتسف از روسيه به برتری رسيد. اين پيروزی در جدال مستقيم ايران و روسيه، تاثير فراوانی در قهرمانی ايران داشت و اگر نماينده فوق سنگين ايران ميباخت، اين روسيه بود که روی سکوی قهرمانی مي ايستاد. اما طاهری کشتی ۴-۰ باخته را سرانجام ۹-۴ برنده شد.

دست طاهری در دور سوم نيز مقابل ميهالی ناگی از مجارستان با برتری ۱۰ بر صفر بالا رفت اما در نيمه نهايی مغلوب پترياشويلی از گرجستان شد و به ديدار رده بندی رفت تا با نتيجه ۱۱- صفر حريف لهستانی را شکست داده و به مدال برنز دست يابد.

پترياشويلی از کشتي گيران تيم ملی بزرگسالان گرجستان هم هست و در پايان نيز با برتری بر نماينده کانادا به عنوان قهرمانی رسيد.

در ۵۰ کيلوگرم صابر خانجانی در دور نخست گريگوريان از ارمنستان را شکست داد. در در دوم با ضربه فنی از سد عارف حسين اف از آذربايجان گذشت. خانجانی در دور سوم مغلوب رقيب ازبکستانی شد. در گروه بازنده ها ابتدا نماينده قرقيزستان را با برتری کامل شکست داد و سپس مودی از آمريکا را ۱۰ بر صفر مغلوب کرد تا صاحب مدال برنز شود.

در ۷۴ کيلوگرم رضا مظفری با نتيجه ۱۰ بر صفر نماينده چين را شکست داد. او سپس در يک مبارزه زيبا و تکنيکی با نتيجه ۱۲-۲ از سد نماينده روسيه گذشت. در ادامه، رقيب فنلاندی را ۱۱- صفر شکست داد و به مرحله نيمه نهايی راه يافت اما با نتيجه نزديک ۷- ۸ مغلوب حريف آذربايجانی شد. مظفری به ديدار رده بندی رسيد تا ضمن برتری ۱۳ - ۳ بر رقيب اهل بلاروس، صاحب مدال برنز شود.

مدال طلای ۷۴ کيلو نصيب کشتيگير فرانسوی شد. در ۵۰ کيلو بدرالدينوف از روسيه اول شد و گئورگی گوگايف از روسيه نيز در ۹۶ کيلوگرم روی سکوی نخست ايستاد. نشان طلای ۵۵ کيلوگرم هم به عظمت توسکايف از همين کشور رسيد.

محمد طلايی، عليرضا رضايی منش، ارسلان پيروز، عليرضا شيخ ريحانی، حسين کريمی و علی اکبر دودانگه هدايت تيم اعزامی را برعهده داشتند. سرپرستی تيم به عهده پرويز عالی بود و عليرضا رضايی مدير فنی تيم های ملی نيز اين تيم را همراهی مي کرد.

پيش از مسابقات کشتی آزاد، رقابتهای کشتی فرنگی برگزار شد و ايران فقط يک مدال نقره در ۷۴ کيلوگرم گرفت تا در رده بندی تيمی نيز هشتم شود. در ۷۴ کيلوگرم پيام بويری روی سکوی دوم ايستاده بود.

XS
SM
MD
LG