لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

وزیر خارجه کویت در تهران خواستار «گفت وگو» بین ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس شد


شیخ صباح الخالد الصباح، معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کویت، روز چهارشنبه در دیدار با حسن روحانی «پیام کتبی» امیر این کشور را به وی ارائه کرد.

گزارش رسانه های ایران حاکی است که آقای الخالد الصباح در تهران خواستار گفت وگوی ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای حل اختلافات شده است.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران،شیخ صباح الخالد الصباح در دیدار با محمد جواد ظریف گفته است:«با توجه به خطرات مشترک از جمله تروریسم در منطقه، باید نگاه به آینده داشته باشیم چرا که کشورهای منطقه مصالح خودشان را بهتر از دیگران تشخیص می دهند.»

معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه کویت تصریح کرده است: «ضرورت دارد اختلاف نظرها و سوء تفاهم‌ها میان کشورهای منطقه در یک فضای آرام و با گفت وگوهای صریح برطرف شود.»

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، پیش از این سفر شیخ صباح الخالد الصباح گفته بود که قرار است پیام امیر این کشور در خصوص«گفت‌وگو بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس»به حسن روحانی انتقال دهد.

حسن روحانی، روز ۲۸‎ دی‌ماه ‎ نیزگفته بود که حدود ۱۰ کشور از جمله کویت برای میانجیگری بین ایران و عربستان اعلام آمادگی کرده‌اند.

این در حالی است که حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار با شیخ صباح الخالد الصباح گفته است: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که در راستای توسعه ثبات و امنیت در منطقه باشد، حمایت کرده و به آن کمک می‌کند.

رییس جمهوری ایران با اشاره به اینکه ثبات و امنیت منطقه حساس خاورمیانه تنها در سایه گفت و گو، دوستی و همکاری میان کشورهای منطقه بویژه همسایگان برقرار می‌شود، تاکید کرده است: تردیدی وجود ندارد که پیشرفت و توسعه کشورها و ملت‌های منطقه به نفع ثبات و امنیت همگان خواهد بود.

با تشدید درگیری‌ها درکشورهای یمن و سوریه روابط ایران با عربستان سعودی ودیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تیره شد.

در جنگ داخلی سوریه، ایران از حکومت بشار اسد حمایت می کند و مخالفان حکومت سوریه نیز از حمایت عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس برخوردارند.

همچنین در یمن، عربستان به رهبری ائتلاف عربی در حمایت از دولت عبدربه منصور هادی دست به عملیات نظامی زده است و در مقابل ایران از شبه‌نظامیان شیعه حوثی حمایت می‌کند.

به دنبال اعدام یک روحانی برجسته شیعه در عربستان، سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد مورد حمله قرار گرفت. عربستان در واکنش به این اقدام روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. در ادامه این اختلافات ایران نیز سفر حجاج به عربستان را متوقف کرد.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عرب متهم می کنند و خواستار تغییر رویکرد تهران هستند.

XS
SM
MD
LG