لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۴

ژاپن در تهران قهرمان والیبال آسیا شد


بازيکنان تيم ملی واليبال ژاپن با پيروزی ۳ بر يک مقابل ايران، روی سکوی نخست هجدهمين دوره رقابت‌های قهرمانی آسيا ايستادند. شيميزو ستاره چپ دست ژاپنی نيز عنوان بهترين بازيکن مسابقات را کسب کرد.

در سالن آزادی تهران که مملو از تماشاگر بود، شاگردان پيمان اکبری از کسب سومين جام قهرمانی متوالی بازماندند.

ايران که در اين مسابقات بدون ياران اصلی حضور يافته بود، در برابر سه قدرت اصلی شرق آسيا نتايج مطلوبی کسب نکرد. دو شکست مقابل ژاپن و کره جنوبی همراه با واگذاری دو ست به چين، حاصل اين تقابل بود.

اين هشتمين قهرمانی ژاپن در مسابقات قاره‌ای است. نخستين دوره اين رقابت‌ها که سال ۱۹۷۵ در ملبورن برگزار شد نيز به قهرمانی ژاپن انجاميد.

آخرين قهرمانی ژاپن در آسيا، سال ۲۰۰۹ در مانيل رقم خورد و کونيهيرو شيميزو در آن مسابقات نيز حضور داشت. در رقابت‌های امسال، احمد مساجدی کمک مربی تيم ملی ژاپن بود.

واليبال ايران با ترکيب محمدطاهر وادی، فرهاد پيروت‌پور، حمزه زرينی، مصطفی شريفات، پوريا فياضی و علی حسين به مصاف ژاپن رفت. در طول بازی هم فرهاد سال افزون، رحمان داودی، رضا صفايی، مسعود غلامی و مجتبی قلی‌پور به ميدان رفتند.

ژاپنی‌ها به عنوان پرافتخارترين تيم تاريخ آسيا، ميانگين قدی پايين‌تری نسبت به ايران داشتند اما با فاکتور سرعت، نبض بازی را در اختيار گرفتند و با امتيازهای ۲۵-۱۷ و ۲۵-۲۲ توانستند دو ست اول را ببرند.

ايران که مقابل چين موفق شده بود بازی ۲-۰ باخته را با برتری به اتمام برساند، در ست سوم با درخشش رحمان داودی ۲۵-۱۸ پيروز شد اما در چهارمين گيم، کنترل هيجان و بازی خوب ژاپنی‌ها، خصوصاً آسانو هيروکی باعث شد ۲۵-۲۲ به برتری برسند.

در بازی رده بندی، چين مقابل قطر پيروز شد تا روی سکوی سوم بايستد. استراليا در رده پنجم قرار گرفت و تايپه ششم شد. کره جنوبی که در همين مسابقات بر ايران غلبه کرد، به عنوانی بهتر از هفتمی نرسيد.

سرمربی ژاپن پس از قهرمانی تيمش گفت: فقط شيميزو، نياما و سوزوکی بازيکنان با تجربه ما در اين مسابقات بودند. ساير بازيکنان برای اولين بار در اين سطح از مسابقات به ميدان رفتند.

ماساشی نامبو يادآور شد: «تلاش می‌کنيم که با تمرين بيشتر به تيم اصلی ايران برسيم. احمد مساجدی در زمينه تکنيکی و تاکتيکی خيلی به ما کمک کرد و اين امتياز بزرگی برای ما بود و همکاری‌مان ادامه خواهد داشت.»

احمد مساجدی هم گفت‌: طرفدار تيم کشورم هستم اما به عنوان يک مربی حرفه‌ای تلاش کردم موثر باشم تا ژاپن قهرمان آسيا شود. نمی‌توانم بگويم که خوشحالم يا ناراحت اما اين بازی برای من دو سر برد بود، زيرا با ژاپن قهرمان شدم و در کشور خودم اين اتفاق افتاد.

پيمان اکبری سرمربی ايران هم در نشست خبری، با ابراز رضايت از عملکرد شاگردانش گفت: می‌دانستيم بازی سختی در فينال داريم. به کادر فنی ژاپن تبريک می‌گويم.

XS
SM
MD
LG