لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

رزمایش موشک‌های بالستیک سپاه در «آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود»


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از برگزاری «رزمایش بزرگ موشک‌های بالستیک سپاه» در آینده‌ای نزدیک خبر داده است.

به گزارش روز جمعه ۳۰ مردادماه «سپاه نیوز»، آقای حاجی‌زاده که در مراسم یادبود کشته شدگان جنگ ایران و عراق در قائمشهر سخنرانی می‌کرد، با اشاره به آنچه که «دو ابهام و سوال افکار عمومی در خصوص موشک‌های بالستیک سپاه و نیز انجام رزمایش» خواند، گفت: «طی دو سال اخیر این ابهام برای برخی پیش آمده که سپاه پاسداران حوزه موشک‌های بالستیک را تعطیل کرده و یا رزمایش‌ها در این حوزه متوقف و یا اینکه احیانا این موضوعات مورد معامله قرار گرفته باشند».

فرمانده نیروی هوافضای سپاه این گزارش‌ها را رد کرده و گفته است: «این اقدامات مانند گذشته همچنان در دستور کار است و موفقیت‌های بسیار بزرگی نیز طی دو سال اخیر به دست آمده است».

امیرعلی حاجی‌زاده با بیان اینکه آزمایش‌های موشکی همچنان ادامه دارد، افزود: «رزمایش‌هایی که طبق برنامه از قبل پیش‌بینی شده بود انجام گرفته ولی رسانه‌ای کردن این اقدامات فرا‌تر از حیطه سپاه و ستاد کل بوده و در اختیار شورای عالی امنیت ملی است».

وی همچنین از برنامه سپاه برای برگزاری رزمایش بزرگ موشک‌های بالستیک در «آینده نزدیک» خبر داده و گفت که جزئیات آن در آینده اعلام خواهد شد.

ایران و شش قدرت جهانی در ۲۳ تیر بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافقی در وین دست یافتند. طبق این توافق ایران در ازای رفع تحریم‌های بین المللی علیه این کشور پذیرفت تا برنامه هسته‌ای خود را محدود کرده و نگرانی‌ها درخصوص ماهیت برنامه هسته ایش را برطرف کند.

اما براساس توافق انجام شده در وین این رفع تحریم‌ها در کوتاه مدت شامل تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران نمی‌شود. طبق این توافق، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد تا پنج سال آینده پا برجا خواهند بود و تحریم‌ها علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران نیز تا هشت سال آینده ادامه خواهند داشت.

در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که روز ۲۹ تیر به اتفاق آراء توافق وین را تایید کرد، از ایران خواسته شده است که طی هشت سال تحریم موشکی، «از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح اتمی طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب موشک‌های ساخته شده با استفاده از تکنولوژی موشک‌های بالستیک» خودداری کند.

این در حالی است که شماری از نظامیان جمهوری اسلامی از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، پیشتر نگرانی خود را از این قطعنامه و ادامه تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه تهران اعلام کرده ‌بودند.

به دنبال ابراز نگرانی ها در این خصوص، شماری از نمایندگان تندرو مجلس نیز خواستار تغییراتی در متن توافق شده بودند.

محمد اسماعیل کوثری، نماینده اصولگرای مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود: «موشک‌های بالستیک دیگر در زمره تسلیحات هسته‌ای قرار نمی‌گیرد بلکه جزء سلاح‌ متعارف است و ضروری است بندهای مربوط به آن مورد اصلاح قرار گیرد».

در همین زمینه، ۲۳ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز ۱۵ مرداد خواستار از سرگیری آزمایش‌های موشکی ایران شدند.

XS
SM
MD
LG