لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

فرمانده نیروی هوایی سپاه: به موشک‌هایی با بُرد بیش از دو هزار کیلومتر نیاز نداریم


امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه
امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به تولید «انبوه» موشک بالستیک «ذوالفقار» با برد ۷۰۰ کیلومتر گفت که هدف جمهوری اسلامی از تولید موشک هدف قرار دادن اسرائیل است و به همین دلیل نیازی به موشک‌های با بُرد بیش از ۲ هزار کیلومتر ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس،امیر علی حاجی زاده روز سه شنبه،۶ مهر، گفت: «موشک جدید ذوالفقار در حال ورود به سازمان هوافضاست و تا پایان سال تعداد انبوهی از آن در اختیار یگان‌های ما خواهد بود».

وی اضافه کرد:«هدف ما اسرائیل است و نیازی به موشک‌هایی با بُرد بیش از ۲ هزار کیلومتر نداریم».

آقای حاجی زاده روز ۱۹ اسفند ۹۴ نیز گفته بود که ایران موشک‌های دو هزار کیلومتری‌اش را برای هدف قرار دادن اسرائیل طراحی کرده است.

درهمان روزجمهوری اسلامی دو موشک بالیستیک خود را در جریان یک مانور شلیک کرد که برد یکی از آنها دو هزار کیلومتر و دیگری هزار و ۷۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

براساس گزارشها،روی بدنه این موشکها عبارت «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری نقش بسته بود.

در واکنش به آزمایش این موشکها،ژنرال موشه یعلون،وزیر امنیت اسرائیل، روز پنج‌شنبه، ۲۰ اسفند۹۴، گفته بود که این عملکرد ایران نشان از ادامه سیاست خصمانه جمهوری اسلامی علیه اسرائیل دارد.

در همین حال درشهریور ماه موضوع انتشار ایمیلی خصوصی از کالین پاول،وزیر خارجه اسبق آمریکا، درباره توانایی اتمی اسرائیل و نشانه گرفتن ایران با سلاح اتمی توسط این کشور،خبر ساز شده بود.

آقای پاول در این ایمیل خطاب به دوستی نوشته است که «تهرانی‌ها می‌دانند که اسرائیل دویست تا [کلاهک اتمی] دارد که همگی به سوی تهران نشانه‌گیری شده و ما هم هزاران [از این کلاهک‌ها] داریم».

سخنگوی کالین پاول روز جمعه، ۲۷ شهریورماه، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که اشاره آقای پاول در این ایمیل به «تخمین‌های عمومی» از تعداد کلاهک‌های اسرائیل است.

حسین دهقان ، وزیر دفاع ایران، روز یکشنبه چهارم مهرماه خط تولید موشک بالستیک «ذوالفقار» با برد ۷۰۰ کیلومتر را افتتاح کرده بود.

آقای دهقان برخورداری این موشک از سکوی پرتاب متحرک و خودکششی، رادارگریزی، قابلیت نقطه‌زنی، سبک و تاکتیکی بودن را از جمله ویژگی‌های موشک ذوالفقار برشمرده بود.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ضمن تایید برجام از ایران خواسته بود، «تا هشت سال بعد از اولین روز اجرای برجام از هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، و از جمله به کارگیری تکنولوژی مربوط به این موشک‌ها، اجتناب کند».

با این حال این قطعنامه آزمایش‌های موشکی ایران را قدغن نکرده است و اقدامات تنبیهی نیز در نظر نگرفته است.

در همین حال پیشتر بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارشی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل، خواسته بود که این شورا از ایران بخواهد تا از آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند چرا که به اعتقاد او چنین آزمایش‌هایی ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد.

ایران اما می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست.

برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام،هدف از برنامه موشکی ایران را «بازدارندگی» اعلام کرده و گفته اند که«هر چه بُرد موشک‌های ما بیشتر شود، احتمال جنگ کمتر می‌شود»

XS
SM
MD
LG