لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

آمریکا «تحریم‌های تازه‌ای علیه نهادهای مرتبط با برنامه موشکی ایران» اعمال می کند


موشک های بالستیک ایران( عکس از آرشیو)
موشک های بالستیک ایران( عکس از آرشیو)

منابع مطلع روز پنجشنبه دوم فوریه به رسانه های آمریکایی و بین المللی گفته اند، آمریکا در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران تا روز جمعه تحریم‌های تازه‌ای علیه برخی نهادهای این کشور اعمال خواهد کرد، اما این تحریم‌ها به گونه‌ای تنظیم شده اند که نقض توافق هسته ای(برجام) نخواهند بود.

به گزارش رویترز، یک منبع که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است،هشت نهاد ایرانی در ارتباط با تروریسم و ۱۷ نهاد دیگر در ارتباط با برنامه فعالیت‌های موشکی ایران مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

منابع مطلع همچنین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» تایید کرده اند تحریم‌ها در واکنش به آزمایش موشکی اخیر ایران به زودی اعمال می شوند.

مقام‌های دولت آمریکا نیز به فاکس نیوز گفته اند، ایران با حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه نظامیان شیعه حوثی در یمن به دنبال حضور طولانی در این کشور است.

رویترز می گوید، این منابع مطلع تاکید کرده اند،به رغم این که دولت دونالد ترامپ در آغاز کار خود با اعمال این تحریم‌ها نشان خواهد داد که رویکرد سختگیرانه در قبال ایران اتخاذ خواهد کرد،اما این تحریم‌ها به گونه اعمال خواهند شد که نقض توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، برجام،‌نباشند.

مقام‌های دولت ترامپ آزمایش‌های موشکی روز یکشنبه ایران را نقض قطعنامه‌۲۲۳۱ شورای امنیت می‌دانند. ایران اما این آزمایش‌ها را نقض قطعنامه شورای امنیت نمی‌داند.

درو واکنش به این آزمایش موشکی، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، عصر چهارشنبه گفته برای این آزمایش موشکیبه ایران رسما اخطار می دهد.

در ادامه دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه به ایران هشدار داد که همه گزینه‌ها در قبال این کشور روی میز قرار دارند.

واکنش‌ها در کنگره

در حالی خبر تحریم‌های احتمالی دولت آمریکا علیه برنامه موشکی ایران مطرح شده است که رهبران اکثریت جمهوری‌خواه در کنگره نیز تاکید کرده اند که از اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران حمایت می کنند.

پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا،نیز روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرده است که واشینگتن می بایست به رویکرد «آرامش بخشیدن به ایران»پایان دهد.

پل رایان گفته است: من حامی تشدید تحریم‌های ایران هستم.

در همین زمینه، سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا،گفته است: ما اکنون را همراه خود داریم که می خواهد با ایران آنگونه که باید رفتار کند. بنابراین ما در موقعیت کاملا متفاوتی هستیم.

سناتور باب کورکر با این حال تاکید کرده بود که مراحل اولیه تهیه طرحی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG