لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

۱۱ نماینده مجلس: فیلم اعترافات جیسون رضائیان پخش شود


جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی واشینگتن پست
جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی واشینگتن پست

یازده نفر از نمایندگان مجلس دوشنبه ۱۳ مهرماه در تذکری به وزیر دادگستری ایران خواستار پخش فیلم «اعترفات» جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی واشینگتن پست شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این ۱۱ نماینده مجلس که شماری از آن‌ها عضو جبهه پایداری هستند، در این تذکر گفته‌اند: «با توجه به محاکمه و صدور حکم یکی از نفوذی‌های دو تابعیتی به نام جیسون کاظم آدام رضائیان لازم است جهت اطلاع افکار عمومی اطلاعات مربوط به اینجاسوس و نفوذی آمریکاییان و فیلم‌های اعترافات او را به اطلاع افکار عمومی برسانید.»

جیسون رضائیان، خبرنگار واشینگتن پست، از ۳۱ تیرماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در بازداشت به سر می‌برد. پیش‌تر لیلا احسن، وکیل آقای رضائیان، گفته بود که حکم موکلش صادر شده اما هنوز به مرحله ابلاغ نرسیده‌ است.

این ۱۱ نماینده مجلس در تذکر خود از جیسون رضائیان به عنوان «مسئول پایگاه اطلاعاتی آمریکایی‌ها در تهران» یاد کرده‌اند.

اسماعیل کوثری، محمدرضا محسنی ثانی، سیدمحمود نبویان و علی اصغر زارعی از جمله امضاء کنندگان این تذکر هستند.

این نمایندگان مجلس گفته‌اند: «جیسون رضائیان در مدت بازداشت مورد حمایت آمریکایی‌ها قرار گرفته و مکرراً آن‌ها از تیم مذاکره کننده ما خواسته‌اند که ایران او را آزاد کند چون او یک خبرنگار بوده است.»

در ادامه این تذکر، نمایندگان مجلس همچنین تصریح کرده‌اند: «اطلاعات وسیعی که در کمیسیون امنیت ملی از اینجاسوس حرفه‌ای در اختیار اعضای کمیسیون قرار گرفت باعث نگرانی از خطر نفوذی‌ها برای انقلاب اسلامی و استقلال کشور بود.»

به نظر می‌رسد اشاره این نمایندگان به گزارشی است که اطلاعات سپاه در اختیار کمیسیون امنیت ملی قرار داده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران روز یکشنبه گفته بود، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ایران، گزارشی در مورد جیسون رضائیان به این کمیسیون ارائه کرده است.

به گفته نوذر شفیعی، در این گزارش، خبرنگار ایرانی آمریکایی زندانی، «مامور اجرای تفکر آن دسته از [نمایندگان] سنای آمریکاست که معتقدند اگر آمریکا بتوانند روابط خود را با ایران به سطح قبل از انقلاب برگرداند، حکومت ایران را می‌توان به آسانی ساقط کرد».

روزنامه واشینگتن پست اتهام‌های ایراد شده علیه جیسون رضائیان را رد کرده است.

مقامات دولت آمریکا و خانواده جیسون رضائیان نیز ضمن رد اتهامات علیه وی، خواستار آزادی این روزنامه نگار ایرانی آمریکایی شده‌اند.

گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد هم روز ۲۳ مرداد از وضعیت بازداشت و شرایط رسیدگی به پرونده جیسون رضائیان انتقاد کردند.

این گزارشگران در بیانیه ای تصریح کردند، «بازداشت و برگزاری دادگاه غیر علنی» آقای رضائیان، نقض حقوق او به شمار می‌آید.

در این بیانیه همچنین با انتقاد شدید از شرایط حبس جیسون رضائیان، تاکید شده که «زندان انفرادی و جلسات بازجویی که تمام روز طول می‌کشند، باعث فشارهای قابل توجه جسمی و روانی» به این روزنامه‌نگار شده است.

آخرین جلسه رسیدگی به پرونده جیسون رضائیان ۱۹ مرداد، به طور غیرعلنی در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

XS
SM
MD
LG