لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

دعوت اشتون از وزرای خارجه۱+۵؛ «تلاش برای مذاکره درباره مسايل سخت تر»


شايد بتوان گفت وين در روز جمعه، روز کمی آرامتر را به خود ديد. هنوز خبرنگاران زيادی به وين بارانی نيامده اند و پيش بينی می شود با حضور وزرای خارجه کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان در وين، حضور رسانه ها هم پررنگ تر شود. روز جمعه بيشتر به گفتگوی سه جانبه معاونان ظريف و اشتون گذشت. عباس عراقچی و هلگا اشميت در اين روز سه دور ديدار کردند که در جريان اين ديدارهاست که بيشترين کار بر روی تدوين پيش نويس انجام می شود.

یک منبع نزدیک به این مذاکرات که نخواست نامش فاش شود گفت در روز جمعه ، عمده کار بر روی نوشتن بخش مقدمه پيش نويس توافق متمرکز بوده است. ايران و شش کشور، موفق شده اند حال متنی با چارچوب های بسيار مشخص تر داشته باشند. اگر چه که يک منبع نزديک به مذاکرات به راديوفردا گفت، جاهای خالی و اختلافاتی همچنان پا برجاست و حضور وزرای خارجه به دعوت کاترين اشتون، شايد بيشتر از بررسی نحوه پيشرفت ، «تلاش برای مذاکره درباره مسايل سختتر» باشد.

وزرای خارجه روسيه و چين به احتمال زياد در اين مذاکرات حضور نخواهند داشت. در اينباره مايکل مان سخنگوی کاترين اشتون روز جمعه به راديوفردا گفت که در صورتيکه برخی وزرا نتوانند به جلسه روز يکشنبه در وين بيايند، مطمئننا در جريان امور قرار خواهند گرفت.

يکی از چالش برانگيز ترين موضوعات بر سر ميز مذاکره بحث طول مدت توافق جامع است. برخی کشورهای ۵+۱ از جمله آمريکا تمايل دارند که اين بازه زمانی حتی به ۲۰ سال هم برسد. اين موضوع از اين جهت اهميت دارد که در ازای اعتماد سازی ای که ايران در اين سالها می کند به تدريج شاهد رفع تحريم های بين المللی خواهد بود. موضوعی که تهران می خواهد با سرعت بيشتری انجام شود تا به اقتصاد ايران کمک شود.

روز شنبه احتمالا روز آرامی در وين خواهد بود و دهها مذاکره کننده ای که در اين شهر هستند، يا قرار است به وين بازگردند، آماده حضور وزرای خارجه خواهند شد. حضوری که مايکل مان سخنگوی کاترين اشتون آن را مفيد خوانده بود، می تواند تعيين کننده نحوه ادامه مذاکرات تا روز بيست و نهم تير ماه باشد. تا اين روز است که طرفين فرصت دارند تا به يک توافق جامع و نهايی دست يابند که نام آن «برنامه جامع اقدام مشترک » است.

نشانه ها در وين، تهران يا واشنگتن درباره احتمال دستيابی به اين توافق متناقض است. يک منبع مطلع دراينباره به راديوفردا گفت مذاکره کنندگان اميدوارند ولی الزاما خوش بين نيستند. در تهران هم در روز جمعه علی اکبر صالحی رييس سازمان انرژی اتمی ايران گفت : مذاکره‌کنندگان دارای امتيازاتی هستند و قطعا با در نظر گرفتن منافع ملی، مذاکرات را پيش می‌برند.

به گزارش خبرگزاری فارس آقای صالحی افزوده است که « بنابراين بايد اميدوار باشيم که به نتيجه برسد و نااميد نيستيم.»

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG