لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

صادرات نفت ایران به چهار کشور آسیایی «۴۷ درصد» افزایش یافت


گزارشها حاکی است که صادرات نفت ایران به چهار مشتری آسیایی خود در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۴۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش روز جمعه ۸ مرداد خبرگزاری رویترز،صادرات نفت ایران به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در ماه ژوئن به بالاترین میزان طی چهار سال ونیم گذشته رسیده است که نشان از حرکت پرشتاب ایران برای بازپس گیری بازارهای از دست رفته خود طی دوران تحریمها است.

این گزارش می گوید که سرعت بازگشت ایران به بازارهای بین المللی نفت تندتر از آن چیزی است که هنگام رفع تحریمها در ماه ژانویه پیش بینی می شد.

رویترز می نویسد که در حالی که ایران تخفیف قیمت نفت خود برای مشتریان آسیایی، مدیترانه‌ای و بندر سیدی کریر در مصر را برای ماه اوت افزایش داده، انتظار می رود که روند رشد صادرات نفت ایران ادامه یابد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00
لینک مستقیم

بر اساس این گزارش، ایران با ارائه تخفیف نسبت به قیمت نفت عربستان و عراق، توانسته است مشتریان جدید نفتی مانند لهستان را پیدا کند و فروش نفت به مشتریان آسیایی خود را نیز افزایش دهد.

این گزارش بر اساس داده‌های دولتی و ردیابی کشتی‌ها می نویسد که ایران در ماه گذشته میلادی روزانه یک میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه صادرات نفت به چین، هند، ژاپن و کره جنوبی داشته است.

چین در ماه گذشته واردات خود از ایران را نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۶ درصد افزایش داده و به بالای ۷۸۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

هند نیز واردات نفت ایران را ۳۴.۴ درصد افزایش داده و به ۳۸۱ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز رسانده است.

در این میان ژاپن و کره جنوبی هر کدام خرید نفت ایران را ۱۹۶ درصد و ۱۳۵ درصد افزایش داده اند. ژاپن بیش از ۲۷۵ هزار بشکه در روز از ایران طی ماه گذشته نفت وارد کرده و کره جنوبی نیز ۲۸۰ هزار و ۶۰۰ بشکه در روز نفت از ایران خریده است.

در مجموع طی نیمسال جاری خورشیدی واردات روزانه این چهار مشتری آسیایی از ایران نزدیک به ۲۹ درصد افزایش یافته و به بالای یک میلیون و ۴۱۳ هزار بشکه رسیده است.

XS
SM
MD
LG