لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۶

شروع ضعيف کاروان ورزش ايران در بازيهای آسيايی ۲۰۱۴


S
S

عدم کسب حتی يک مدال برنز در ۹ رشته ورزشی از دو روز نخست، شکست پر گل فوتبال از ويتنام و تساوی با قرقيزستان، همچنين اخراج يکی از اعضای کادر فنی تيم فوتبال به دليل آزار جنسی، حاصل کار کاروان ورزش ايران در روزهای آغازين بازيهای آسيايی ۲۰۱۴ بوده.

در بازيهای آسيايی مانند المپيک، رقابتهای تيمی به صورت غير رسمی، زودتر آغاز ميشود اما در دو روز نخست از تقويم رسمی بازی های آسيايی، نمايندگان ايران موفق به کسب مدال نشدند. ايران همچون ۶۰ سال اخير، چشم انتظار آغاز مسابقات کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری و ورزش های رزمی است.

در جدول رده بندی مدالها رقابت بين کره جنوبی و چين داغ است. هر دو کشور ۱۲ طلا کسب کردهاند اما ميزبان با نقره بيشتر در صدر است. ژاپن با ۷ طلا سوم است.

مغولستان، قزاقستان و ويتنام هم در رده های بعدی قرار دارند. تاکنون ۱۷ کشور موفق به کسب مدال شدهاند که در جمع آنها، نام ايران مشاهده نميشود.

در هفدهمين دوره بازی های آسيايی به ميزبانی اينچئون، ورزشکاران ايران در رشته های جودو، ووشو، قايقرانی، تيراندازی، شمشير بازی، دوچرخه سواری، وزنه برداری، شنا و هندبال مسابقات شان را آغاز کرده اند.

در ووشو که ايران اميد زيادی به کسب مدال دارد در ماده تالو احسان پيغمبری ششم شد. در ساندا و وزن ۵۲ کيلوگرم الهه منصوريان حريف اهل اندونزی را شکست داد و به دور بعد راه يافت. در ۶۰ کيلو اکبر محمدزاده مقابل "ژائو فو ژيانگ" از چين شکست خورد تا حذف شود.

تيم تپانچه بانوان با ترکيب الهام هريجانی، سارينا قرابت و سارا ميرابی در مکان نهم قرار گرفت. در انفرادی نيز بين ۶۶ تيرانداز، سارا ميرابی هجدهم، الهام هريجانی در مکان ۲۹ قرار و سارينا قرابت به رده ۳۵ رضايت داد.

تيم تپانچه مردان ايران با ترکيب احمدی، برخورداری و رحيمی بين ١٣ تيم، هفتم شد. در انفرادی نيز احمدی يازدهم، برخورداری نوزدهم و رحيمی سی و ششم شدند. در مسابقات تراپ مردان بابک يگانه روح اللهی نوزدهم شد.

علی يعقوبيان در شمشيربازی با پنج باخت و يک برد از دور رقابت ها کنار رفت. محمد رضايی در مرحله يک شانزدهم نهايی مقابل نماينده ژاپن شکست خورد تا او نيز حذف شود.

عاقل حبيبيان در ماده روئينگ انفرادی سبک وزن در رده سوم قرار گرفت. در روئينگ چهار نفره، ايران با ترکيب سياوش سعيدی، خشايار عباس آبادی، مسعود فتحی و صابر نادری در گروه پنج تيمی، چهارم شد.

در بخش بانوان نيز تيم روئينگ چهار نفره سبک وزن ايران متشکل از سولماز عباسی، مهسا جوار، نازنين ملايی و حميرا برزگر در گروه خود دوم شد. در روئينگ تک نفره نازنين رحمانی در گروهش دوم شد تا به گروه شانس مجدد برود. اما در روئينگ، محسن شادی به عنوان نفر اول گروهش به فينال رسيد.

احسان بهراميان در ۶۰ کيلوگرم جودو که موفق شده بود حريف ترکمنستانی را شکست دهد، در دور دوم مغلوب کيم وون از کره جنوبی شد و از دور مسابقات کنار رفت. امير قاسمی نژاد در ۸۱ کيلوگرم بر نماينده تاجيکستان غلبه کرد اما در مرحله بعد به حريف لبنانی باخت.

ناکامی جودوکاران در روز دوم هم ادامه يافت و در ۷۳ کيلو سعيد مولايی مقابل نماينده ژاپن شکست خورد. مولايی در اولين ديدارش حريف کويتی را ضربه فنی کرده بود.

در دوچرخه سواری، ايران با ترکيب محمود پراش، حسنعلی ورپشتی و فرزين عرب چهارم شد. در مرحله مقدماتی ماده ۴کيلومتر تعقيبی نيز ترکيب بهنام آرين، علی خادمی، حميد بيک خورميزی و محمد رجبلو به عنوانی بهتر از هفتمی دست نيافت.

در وزنه برداری هم که از رشته های پر اميد ايران است، مجيد عسکری در دسته ۵۶ کيلوگرم با مجموع ۲۷۰کيلوگرم ششم شد و نتوانست مدال بگيرد. اوم يون چول در دوضرب ضمن ارتقای رکورد جهان با مجموع ۲۹۸ کيلوگرم قهرمان شد. او در مجموع رکورد آسيا را نيز شکست.

هندبال ايران در نخستين بازی به مصاف هنگ کنگ رفت. شاگردان بوروت ماچک که در دوره قبلی نايب قهرمان شدند، با نتيجه قاطع ۴۱ بر ۱۰ به پيروزی رسيدند. هنگ کنگ در بازی اول خود هم ۴۰ گل از کويت خورده بود.

در شنا و ۱۰۰ متر کرال پشت جمال چاووشی فر در گروه هشت نفری هفتم شد اما رکورد ايران را شکست. در ژيمناستيک هم هادی خناری نژاد، سعيدرضا کيخواه، ايمان خاموشی، محمدرضا حميدی و محمد رمضانپور در مسابقات تيمی هشتم شدند.

واکنش ها به نتايج کاروان ورزش ايران

واکنش مسئولين ورزش ايران به اين نتايج، حاکی از نارضايتی نيست. کيومرث هاشمی رييس کميته ملی المپيک به ايسنا گفته: طبق صحبتی که با مسئولان دوچرخه سواری، تيراندازی، ووشو و شمشيربازی داشتم، گفتند نتايج طبق پيش بيني ها بوده.البته مسئولان تيم دوچرخه سواری مي گفتند ميتوانستند مدال به دست بياورند اما چهارم شدند.

هاشمی در ادامه گفت: از قبل هم مشخص بود که در روزهای ابتدايی، نتايج حداقلی را بگيريم. به عملکرد کاروان ايران اميدوارم و نتايج خوبی کسب خواهيم کرد.

فضل الله باقرزاده رييس فدراسيون شمشيربازی پس از عدم صعود به مرحله يک چهارم نهايی اسلحه سابر گفت: همه ديدند پای مدال بوديم، اما نشد و ما راضی هستيم.

نصرالله سجادی معاون قهرمانی وزارت ورزش هم درباره نتايج گفته: از روز اول نميشود درباره مدال و مقام کاروان ما نظر داد. در مورد نتايج ايران بايد از روز پنجم به بعد قضاوت کرد.

غلامرضا امينی رئيس فدراسيون قايقرانی در خصوص عملکرد قايقرانان گفته: "تا اينجای کار طبق پيش بيني هايی که به وزارت ورزش و کميته داديم، نتيجه گرفتيم."

اگر اظهارات امينی صحت داشته باشد، اين پرسش پيش ميآيد که چرا وزارتخانه با اعزام ورزشکارانی که "طبق پيش بينی" قرار نبود مدال بگيرند موافقت کرده! زيرا وزارت ورزش از اعزام چند رشته بانوان با اين توجيه که بختی برای تصاحب مدال ندارند، جلوگيری کرده بود.

خسرو نصيری سرپرست فدراسيون هندبال گفته تکرار موفقيت دوره گذشته کار سختی است اما نااميد نيستيم.

ابراهيم رحيمی عضو تيم ملی تيراندازی گفت: قدرتهای تيراندازی دنيا در آسيا هستند. بی تجربگی و عدم حضور در مسابقات برون مرزی در کار ما تاثير داشت. نبود فشنگ به دليل تحريم هم عاملی بود که باعث شد نتايج خوبی نگيريم.

ابراهيم برخورداری هم عقيده دارد تبعيض بين دو رشته تفنگ و تپانچه در حال ضربه زدن به اين رشته است.

در وزنه برداری، زمانی که عسکری از تخته پايين آمد رضازاده رييس فدراسيون به نشانه ناراحتی رويش را از او برگرداند تا اعتراض خود را نشان دهد.

امير قاسمي نژاد پس از حذف از مسابقات جودو گفت: همه تلاشم را کردم تا نتيجه بگيرم اما شرمنده مردم شدم و برای هميشه از تيم ملی خداحافظی ميکنم.

مجتبی عابدينی و پاکدامن هم پس از حذف در شمشيربازی گريه کردند که توجه حاضرين در سالن را به خود جلب کرده بود.

XS
SM
MD
LG