لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

ایران: عادل الجبیر به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه به اظهارات وزیر امورخارجه سعودی درباره رویکرد جمهوری اسلامی در منطقه واکنش نشان داده و گفته است:عادل الجبیر روزهای سختی در آستانه انتشارگزارش محرمانه کنگره درباره حملات یازدهم سپتامبر سپری کرده است.

عادل الجبیر روز پنجشنبه در گفت وگو با «یورونیوز»با انتقاد از رویکر ایران در منطقه گفته بود: «آنچه که شاهدش هستیم ادامه فعالیت‌های خصمانه ایران در حمایت از حزب‌الله در لبنان، سوریه، عراق و تلاش برای فرستادن اسلحه برای حوثی‌ها در یمن است. به گمانم برای داوری کردن باید دید آیا تغییری در رفتار ایران وجود دارد یا نه. ولی ما شاهد چیز خاصی نیستیم».

وی همچنین اضافه کرده بود: ۳۵ سال تجاوز ایران به عربستان و متحدانش کافیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه عربستان گفته است:«عادل الجبیر که این روزها سخت سرگرم پاک کردن جای پای دخالت‌های سران ، مقامات و سازمان‌های رسمی کشورش در عملیاتهای گوناگون تروریستی چند دهه اخیر است، گمان می برد با فرافکنی می تواند افکارعمومی جهان را از رسوایی‌های بی‌پایان کشورش به عنوان پدر القاعده و داعش منحرف کند.»

بهرام قاسمی اضافه کرده است: البته قابل درک است که وزیر خارجه سعودی روزهای سختی را در آستانه انتشار گزارش محرمانه ١١ سپتامبر سپری کرده و روزهای سخت تری را نیز انتظار می کشد. بدون تردید ابعاد و تبعات چنین اطلاعات مهمی در مورد منابع کشور حامی تروریسم از دیدگاه افکار عمومی دنیا و ملتهای قربانی تروریسم در سالهای پس از ١١ سپتامبر ٢٠٠١ مخفی نخواهد ماند.

هفته گذشته کنگره آمریکا بخش‌هایی محرمانه از گزارش ۲۸ صفحه ای حملات ۱۱ سپتامبر را منتشر کرد. دراین گزارش به ارتباط احتمالی عربستان سعودی با عاملان حمله پرداخته شده است.

عربستان پس از این گزارش اعلام کرد: این گزارش ۲۸ صفحه ای ریاض را از دست داشتن در حوادث یازهم سپتامبر مبرا دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه همچنین تصریح کرده است: «عادل الجبیر ظاهرا هر موقع دچار سرخوردگی می شود سخنان مضحکی را در مورد کشورمان بزبان می آورد که به وی توصیه می شود در چنین مواقعی از اظهار نظر اجتناب وزرد و به عواقب سخنان خود کمی بیشتر بیندیشد.»

تنش در روابط ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر و به ویژه با آغاز اعتراضات در کشورهای منطقه و آنچه که «بهار عربی» نام گرفت، به شدت بر سر مسائل منطقه‌ای افزایش یافت.

به دنبال اعدام یکی روحانی سرشناس شیعه در عربستان در دی ماه ۱۳۹۴تجمع هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد روی دادکه در نهایت به این اماکن دیپلماتیک به آتش کشیده شدند.

عربستان سعودی در واکنش به حمله به سفارت و کنسولگری خود روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.

XS
SM
MD
LG