لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

ایران: تمدید مأموریت احمد شهید ضرورت و وجاهت حقوقی ندارد


حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز پنجشنبه پنجم فروردین از تمدید ماموریت احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران انتقاد کرده و گفته است این اقدام با اهداف سیاسی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، حسین جابری‌انصاری گفته است:«ایران تمدید مأموریت احمد شهید را واجد هیچ ضرورت و وجاهت حقوقی ندانسته و تصویب آن را با اهداف سیاسی و تنها بر مبنای خصومت با ایران می‌داند، بنابراین خود را ملزم به پذیرش و رعایت مفاد این قطعنامه نمی‌داند.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای ماموریت احمد شهید را برای ششمین سال پیاپی تمدید کرد. این شورا با ۲۰ رای موافق در مقابل ۱۵ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع ماموریت احمد‌ شهید را تمدید کرد.

ایران از زمان تعیین احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه در سال ۲۰۱۱ تاکنون به وی اجازه سفر به این کشور را نداده است و به قطعنامه‌های شورای حقوق بشر سازمان ملل این زمینه عمل نکرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین از ترکیب کشورهای حامی تمدید ماموریت احمد شهید انتقاد کرده و گفته است، برخی از کشورها مانند عربستان، امارات و قطر به این قطعنامه رای مثبت دادند که در سیاست داخلی خود به «نقض نهادینه و سیستماتیک حقوق بشر در زمینه حقوق زنان و مهاجران و حقوق سیاسی و اولیه شهروندان و به ویژه منتقدان خود» اقدام می کنند.

حسین جابری‌انصاری در بخش دیگری تصریح کرده است: «دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های دینی و قانون اساسی و منشور در حال تدوین شهروندی، ارتقای وضعیت حقوق بشر را از جمله تعهدات خود می داند و بر همین اساس تاکنون همکاری روشن و مستمری با ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل از جمله ساز و کار یو پی آر (گزارش جهانی ادواری) داشته و با نهادهای معاهده‌ای سازمان ملل همکاری کرده است.»

وی اضافه کرده است: ایران همچنین هفت گزارشگر موضوعی سازمان ملل را پذیرفته و پذیرش تعدادی دیگر را در دستور کار خود دارد.

آقای جابری انصاری توضیح بیشتری در خصوص این گزارشگران موضوعی سازمان ملل ارائه نکرده است.

در همین زمینه، عبدالکریم لاهیجی،رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پیشتر در خصوص رویکرد ایران در قبال ماموریت احمد شهید و شورای حقوق بشر سازمان ملل به رادیو فردا گفته بود: «نه تنها گزارشگر ویژه امکان سفر به ایران را ندارد، ‌گزارشگران موضوعی و نیز نمایندگان سازمان جهانی رسیدگی به زندان‌ها هم امکان سفر به ایران را ندارند».

سازمان ملل پيشتر نيز از سال ۱۹۸۴ تا سال ۲۰۰۲ نمايندگان ويژه‌ای را برای ايران تعيين کرده بود. از سال ۲۰۱۱ تاکنون نیز احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تعیین شده است.

پيش از تبديل کميسيون حقوق بشر سازمان ملل به شورای حقوق بشر، رينالدو گاليندوپل در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ و موريس کاپيتورن در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰، به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر در امور ايران فعاليت می‌کردند؛ اما آن گونه که آقای کاپيتورن به راديو اروپای آزاد گفته بود، پس از انتشار اولين گزارش وی در مورد ايران، «رهبران جمهوری اسلامی چنان خشمگين شدند» که ديگر به وی اجازه سفر به ايران را ندادند.

XS
SM
MD
LG