لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

انصاری: موشک‌های «اس۳۰۰» از محورهای مذاکرات ایران و روسیه است 


حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،
حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه سوم اسفند گفته است یکی از موضوع‌های مورد گفت‌و‌گو بین وزیران دفاع ایران و روسیه در تهران، خرید نسل جدید موشک اس ۳۰۰ است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز یکشنبه، دوم اسفند، در سفری «اعلام نشده» وارد تهران شد و با حسن روحانی، رییس جمهوری و حسین دهقان، وزیر دفاع ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری در خصوص سفر وزیر دفاع روسیه گفته است: «یکی از زمینه‌هایی که در حال گفت‌و‌گو و رایزنی مشترک در جریان است تامین نیازهای دفاعی ایران است که در این مورد گفت‌و‌گوهایی میان مقام‌های ذیربط دو کشور در سفر وزیر دفاع ایران به مسکو و همچنین در سفر متقابل وزیر دفاع روسیه به تهران در حال انجام است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «یکی از عمده مسائل در حال گفت‌و‌گو در زمینه نسل جدید موشک‌های اس ۳۰۰ است که جزییات آن طبق توافق‌ها بین دو کشور و حسب مورد در زمان مناسب منتشر می‌شود.»

وی همچنین گفته است: «نسل جدید موشک اس ۳۰۰ از موضوعات درحال رایزنی بین دو کشور است و مسائل فنی توافقات طبیعتا در مسیر پیش بینی شده طی خواهد شد و مبادلاتی نیز حسب توافقات و قراردادهایی که باید بین دو کشور طی شود، انجام خواهد شد.»

در حالی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که مسائل فنی توافقات برای خرید سامانه «اس ۳۰۰» در «مسیر پیش بینی شده» طی می‌شود، که یک مقام کاخ کرملین هفته گذشته، گزارش‌ها در خصوص ارسال این سامانه دفاعی را رد کرد.

رسانه‌های ایران پیش‌تر گفته بودند که قرار است سامانه موشکی «اس ۳۰۰» طی مراسمی پنجشنبه در بندر آستراخان بارگیری شده و از طریق دریای خزر به ایران فرستاده شود.

اما در واکنش به این گزارش‌ها یک مقام بلندپایه وزارت دفاع روسیه گفته بود چون ایران هنوز پولی پرداخت نکرده، امکان ارسال این سامانه موشکی به ایران وجود ندارد.

در همین حال وزیر دفاع ایران هفته گذشته بدون اشاره به مشکلات مالی فیمابین تهران و مسکو، به تلویزیون دولتی ایران گفته بود: «سامانه‌های اس-۳۰۰ آماده و حتی بسته‌بندی شده است... بخشی از آن را در سه ماهه اول سال جاری میلادی و بخش دیگر را تا نیمه اول سال آینده میلادی تحویل می‌گیریم».

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی برای تحویل پنج سامانه دفاعی اس- ۳۰۰ به تهران امضاء کردند ولی دمیتری مدویف، رییس جمهوری وقت روسیه، در سال ۲۰۱۰ این قرارداد را به دلیل تحریم‌های بین‌المللی معلق کرد.

ولادیمیر پوتین در بهار امسال ممنوعیت فروش اس- ۳۰۰ به ایران را لغو کرد و پس از آن دو کشور مذاکرات خود را برای به روزرسانی این سامانه و پرداخت‌های اضافی از سوی ایران آغاز کردند. تهران برای تحویل گرفتن سامانه به روز شده باید ۹۰۰ میلیون دلار پرداخت کند که ۱۰۰ میلیون دلار بیش از قرارداد قبلی است.

خرید سوخو

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص خرید هواپیمای سوخو از روسیه و اینکه آمریکا چنین خریدی را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌داند، گفته است: «براساس قطعنامه‌ها و ضمایم آنکه مشخص است، خریدهای خاص تسلیحاتی ممنوع بود اما در حال حاضر با سازوکارهایی که در این قطعنامه‌ها پیش بینی شده امکان انجام این کار از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.»

حسین دهقان، وزیر دفاع ایران پیش‌تر از مذاکره با روسیه برای خرید جنگنده‌های «سوخو ۳۰» خبر داده و گفته بود، مذاکرات هم‌اکنون به سمت انعقاد قرارداد رفته است و ایران تمایل دارد در جریان تولید این جنگنده‌ها نیز مشارکت داشته باشد.

در واکنش، دولت باراک اوباما اعلام کرد که تصمیم روسیه برای فروش جت‌های جنگی به ایران به معنای نقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران خواهد بود.

XS
SM
MD
LG