لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

صالحی به هیات مذاکره کننده هسته ای ایران در وین می‌پيوندد


محمد جواد ظریف به همراه علی اکبر صالحی
محمد جواد ظریف به همراه علی اکبر صالحی

گزارش خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین حاکی است که علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، به همراه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه نهم تیرماه عازم وین می شود و در مذاکرات هسته ای حضور خواهد داشت.

به گزارش هانا کاویانی، خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، مقام های ایرانی در روزهای گذشته گفته بودند که اگر وضعیت جسمی صالحی اجازه دهد، حضور او در مذاکرات مفید خواهد بود.

به گزارش خبرنگار رادیو فردا،‎ تحلیلگران در وین می گویند: این موضوع نه تنها از لحاظ جنبه فنی برنامه هسته ای ایران اهمیت دارد، بلکه در صورت دستیابی طرفین به توافق جامع، نزدیکی آقای صالحی به رهبر ایران هم می تواند به روند پذیرش این توافق در میان گروههای مختلف قدرت کمک کند.

در حالی علی اکبر صالحی به وین می رود که روز گذشته (یکشنبه) بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، احتمال حضور آقای صالحی را در این دور ازمذاکرات در وین، رد کرده بود.

به گزارش، ايسنا، بهروز کمالوندی گفته بود: «فعلا برنامه ای برای سفر ايشان به وين و حضور در مذاکرات ايران و ۱+۵ پيش بينی نشده است. »

در همین حال، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز دوشنبه گزارش داده است که علاوه بر علی اکبر صالحی، حسین فریدون برادر رییس جمهوری ایران نیز به همراه محمد جواد ظریف عازم وین می شود.

محمد جواد ظریف روز یکشنبه برای مشورت با مقام های جمهوری اسلامی به تهران بازگشت و قرار است روز سه شنبه ۳۰ ژوئن همزمان با پایان یافتن مهلت برای دستیابی به توافق جامع هسته ای به وین بازگردد.

ادامه مذاکرات پس از سه شنبه

در همین حال، گزارش ها حاکی است که این مذاکرات احتمالا چند روز پس از پایان این مهلت ادامه خواهد داشت.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفته است، مذاکرات هسته ای با ایران در وین، بعد از سه شنبه نیز ادامه خواهد داشت.

در همین حال، وزير خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه گفته است که در مذاکرات روز گذشته (یکشنبه) تصميم گرفته شد گفت و گوها پس از مهلت زمانی ۳۰ ژوئن ادامه يافته و منتظر ماند تا به تمام سئوالهای بدون پاسخ جواب داده شود.

وی افزود: برای پايان مذاکرات هسته ای با ايران مهلت زمانی جديدی تعيين نشده و هشدار داد که اگر اين توافق «خيلی قوی و موثر» نباشد ساير کشورهای خاورميانه نيز به دنبال توليد سلاح های هسته ای خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت:«پيشرفت هايی صورت گرفته ولی هنوز به پايان اين روند نرسيده ايم.»

او در عين حال تاکيد کرد که همه طرف های حاضر در اين مذاکرات از اين اصل تبعيت می کنند که «تا زمانيکه در مورد همه چيز توافق نشده در حقيقت هيچ توافقی به دست نيامده است.»

به گفته لوران فایبوس،‌ وزرای خارجه هفت کشور شرکت کننده در مذاکرات قرار است در هفته جاری برای ادامه گفتگو به وين بازگردند.

سرگئی لاورف، وزير خارجه روسيه روز سه شنبه برای گفتگو با جان کری، وزير خارجه آمريکا به وين خواهد رفت.

وزير خارجه فرانسه، که به نظر می رسد در مذاکرات هسته ای با ايران موضع سخت گيرانه ای دارد، روز دوشنبه گفت سه شرط اساسی بايد تامين شود. موضوع اول محدود شدن توليد و تحقيق هسته ای در ايران که «در اين زمينه پيشرفت هايی صورت گرفته ولی توافق کامل حاصل نشده است.»

به گفته وی، موضوع دوم اين است که آژانس بين المللی انرژی اتمی بايد بتواند اجرای مفاد توافق را ارزيابی و تاييد کند. اگر در پايان اين مذاکرات توافق نهايی صورت بگيرد، بخشی از تحريم های بين المللی عليه ايران لغو خواهند شد. اما اگر شروط توافق نهايی در عمل اجرا نشوند يک مکانيزم «بازگشت سريع به شرايط قبلی» در نظر گرفته شده و ممکن است تحريم ها به شکل خودکار به اجرا گذاشته شوند.»

لوران فابيوس افزود:« طرف ايرانی در مورد شيوه اجرايی لغو تحريم ها و موارد ديگر سئوالات مشخصی دارد و ما مشغول مذاکره در اين موارد هستيم.»

او گفت که شش قدرت جهانی، روسيه، چين، آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان نيز سئوالاتی دارند ولی در اين مورد توضيح بيشتری نداد.

آقای فابيوس در پاسخ به سئوالی در مورد اينکه در صورت نقض توافق و بازگشت خودکار رژيم تحريم ها آيا چين و روسيه از حق وتوی خود در شورای امنيت صرف نظر خواهند کرد ،آقای فابيوس گفت:«همکاری ما با روسيه و چين در اين زمينه بسيار خوب است.»

وزير خارجه فرانسه بارها تاکيد کرد که هرگونه توافقی در پايان اين گفتگوها بايد «خيلی جدی و قوی» باشد.

لوران فابيوس افزود:«اگر اين توافق به حد کافی جدی و قوی نباشد ساير کشورهای خاورميانه نيز به دنبال توسعه سلاح های هسته ای خواهند رفت و اين برای منطقه و کل جهان بسيار خطرناک است.»

XS
SM
MD
LG