لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

«نگارش متن توافق نهایی» هسته‌ای با ایران در نیویورک ادامه می‌یابد


حميد بعيدی نژاد، از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای ايران،
حميد بعيدی نژاد، از اعضای هیات مذاکره کننده هسته ای ايران،

یک عضو هیات مذاکره کننده ايران روز جمعه چهارم ارديبهشت از پايان مذاکرات هسته‌ای در وين خبر داده و گفته است، مذاکرات برای نگارش متن توافق جامع روز دوشنبه در نيويورک از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حميد بعيدی‌نژاد در صفحه «اينستاگرام» خود نوشته است: «اين دور از مذاکرات هسته‌ای امروز (جمعه) بعد از ظهر ساعت حدود پنج و ۳۰ دقیقه- ۲۰ به وقت تهران- پايان يافت. سالن زيرزمين هتل کوبورگ که به مزاح هيات‌های شرکت کننده، به سالن اصلی فردو شباهت دارد، محل برگزاری نشست پايانی بود».

این عضو هیات ايرانی افزوده است: «باتوجه به برگزاری اجلاس نيويورک از روز دوشنبه آينده قرار شد مذاکرات هسته‌ای در نيويورک ادامه يابد. نکته مهم اين اجلاس شروع متن تفاهم هسته‌ای بود که در نيويورک ادامه خواهد يافت».

در همين حال دو ديپلمات غربی در خصوص مذاکرات سه روزه ايران و گروه ۱+۵ در وين به آسوشيتدپرس گفته‌اند که محور اين دور از مذاکرات بر مسئله روند لغو تحريم‌های ايران متمرکز بود.

اين دو ديپلمات که نخواستند نامشان فاش شود نيز گفته‌اند که مذاکرات در خصوص توافق نهايی با ايران هفته آينده در نيويورک ادامه می‌يابد.

در همين زمينه، سرگئی ريابکوف، معاون سياسی وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه گفت: اکنون چشم‌انداز روشنی برای کارهايی که می‌بايست انجام شود، وجود دارد و روز چهارشنبه هفته آينده مذاکرات در سطح کارشناسان در نيويورک از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش ايتارتاس، سرگئی ريابکوف همچنين اظهار داشت که در خصوص انتقال ذخاير اورانيوم غنی‌سازی شده ايران به خارج در اين مذاکرات توافقی صورت نگرفت.

با اين حال، مجيد تخت روانچی، معاون اروپا و آمريکای وزارت خارجه ايران، روز جمعه در ديدار با قائم مقام وزارت خارجه اتريش ضمن تشريح آخرين وضعيت مذاکرات هسته‌ای گفت: «موضوع لغو تحريم‌ها از موضوعات اساسی مذاکرات است و ضروری است اين موضوع بدون هر گونه ابهام در متن توافق مورد اشاره قرار گيرد».

در همين حال، واحد مرکزی خبر گزارش داده است که اعضای هيات مذاکره کننده هسته‌ای ايران پس از سه روز مذاکره، وين را به مقصد تهران ترک کرده‌اند.

طبق اين گزارش، دستور کار اين دور از مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در وين موضوع تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی بود.

عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و اعضای ارشد هيات مذاکره کننده هسته ای ايران، پيشتر روز جمعه گفته بود: «اولويت ما در اين دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحريم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزئيات آن و شروع نگارش توافق‌ها در اين زمينه بود و اکنون مشغول همين کار هستيم».

مسئله لغو تحريم‌های ايران در صورت دستيابی به توافق جامع هسته‌ای يکی از چالش‌برانگيزترين موضوعات پيرامون مذاکرات ايران و قدرت‌های جهانی در هفته‌های اخير و پس از تفاهم سياسی لوزان بوده است.

ايران و کشورهای ۱+۵ روز ۱۳ فروردين در لوزان سوييس با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که «چارچوب»های توافق نهايی را مشخص کرده‌اند.

بر اساس تفاهم لوزان، دامنه برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی لغو شود.

XS
SM
MD
LG