لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

ظریف یکشنبه با وزیران خارجه «آمریکا، چین و روسیه» دیدار می کند


مذاکرات فشرده مقام های ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ روز شنبه هشتم فروردين ماه در لوزان سوييس ادامه يافت و قرار است روز یکشنبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با وزیران امورخارجه آمریکا، چین و روسیه دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، صبح روز یکشنه نهم فروردین ماه محمد جواد ظریف مذاکرات خود با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را ادامه می دهد.

طبق این گزارش وی سپس با وزیران امورخارجه چین و روسیه دیدار خواهد کرد.

به رغم خوشبينی به دستيابی توافق تا مهلت تعیین شده یعنی آخر ماه مارس (روز سه شنبه)، دو طرف حاضر در اين مذاکرات می گويند هنوز برخی از مسايل اساسی حل نشده اند.

گزارش مذاکرات روز شنبه را اینجا بخوانید

گزارش ها حاکی است که با ورود وزيران خارجه فرانسه و آلمان و همچنين مسئول سياست خارجی اتحاديه اورپا به مذاکرات در روز شنبه چشم انداز دست يابی به توافق هسته ای افزايش يافت.

فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هيچگاه تا به اين اندازه به يک توافق هسته‌ای با ايران نزديک نبوده‌ايم.

با اين حال، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در خصوص مذاکرات روز شنبه درلوزان سوييس در صفحه فيس بوک خود نوشته است:« مذاکرات هسته ای در چند روز گذشته هم سخت و سنگين و فشرده بود و با ورود تدريجی وزرای خارجه بقيه کشورهای عضو ۱+۵ پيچيده تر شده است.»

وی اضافه کرده است:«علاوه بر دو دور مذاکره با آقای کری، گفتگوهای جدی ولی مثبتی با آقايان اشتاينماير و فابيوس، وزرای خارجه آلمان و فرانسه داشتيم. در مسير رسيدن به راه حل های قابل قبول پيشرفت داشته ايم ولی هنوز بايد در مورد چند موضوع مهم کار کنيم. کليد رسيدن به توافق انتخاب راهبردی بين فشار و تحريم يا تعامل و توافق از سوی طرف مقابل است.»

در همين حال، حسن روحانی ، رييس جمهوری ايران در تماسی تلفنی با آنگلا مرکل، صدر اعظم المان ابراز اميدواری کرده است که مذاکرات جاری به توافق جامع و نهايی بر سر برنامه هسته ای ايران منتهی شود.

حسن روحانی در گفت وگوی تلفنی با آنگلا مرکل گفته است:«به روزهای حساسی رسيده ايم. ايران انعطاف لازم را در مذاکرات به عمل آورده و اکنون نوبت طرف مقابل است که قدمهای نهايی را بردارد.»

اين در حالی است که پيشتر در روز شنبه شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمريکا در خبری فوری به نقل از يک مقام رسمی آمريکايی نوشته بود که ايران بر نکاتی کليدی پافشاری می‌کند که ممکن است دستيابی به تفاهم در مهلت مقرر، يعنی تا روز يازدهم فروردين را به خطر بيندازد.

سرگئی ريابکوف، معاون وزارت خارجه روسيه، عصر شنبه، در گفت و گو با خبرگزاری روسیِ اينترفکس، تأييد کرده که قرار است سرگئی لاوروف، وزيرخارجه روسيه، روز يکشنبه به مذاکرات هسته ای بپيوندد.

خبرگزاری تاس به نقل از مقاماتی در هيات ايرانی در شهر لوزان سوئيس، گزارش داد که محمد جواد ظريف، قرار است روز يکشنبه با وزيران خارجه روسيه و چين در لوزان ديدار و گفتگو کند.

با افزايش خوش بينی ها در خصوص حصول توافق در مذاکرات جاری در لوزان سوييس، خبرنگار اعزامی راديو فردا به لوزان سوئيس روز شنبه گزارش داده بود که در حال حاضر مرکز آموزشی «رولکس» در اين شهر برای کنفرانس خبری جهت اعلام تفاهم سياسی احتمالی هسته‌ای ميان ايران و گروه ۱+۵ آماده می‌شود.

در همين حال اما، عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ايران، در اين باره گفته‌ بود که «اگر نشست جمع‌بندی در کار باشد به مقر سازمان ملل در ژنو خواهيم رفت.»

XS
SM
MD
LG