لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

پایان اولین نشست عراقچی و اشميت برای نگارش متن توافق جامع


نخستين نشست بین عباس عراقچی،‌معاون وزير خارجه ايران و هلگا اشمیت، معاون کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برای نگارش متن توافق جامع هسته ای روز جمعه ۱۷ تيرماه به پايان رسيد. قرار است اين مذاکرات بامداد روز شنبه ادامه يابد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ايرنا اين نشست از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقيقه به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت ۲۲ ادامه داشت.

قرار بود اين نشست صبح روز جمعه به وقت محلی برگزار شود، اما اين نشست با توافق دو طرف برای انجام رايزنی های دوجانبه و داخلی، برای ساعاتی به تعويق افتاد.

عباس عراقچی پيش از آغاز نشست خود با هلگا اشميت، با ويليام برنز، معاون وزارت خارجه آمريکا ديدار و رايزنی کرد. ديدار و مذاکره اين دو ديپلمات ايرانی و آمريکايی نزديک به دوساعت طول کشيد.

در همين حال يک ديپلمات غربی حاضر در مذاکرات هسته ای در وين به خبرگزاری رويترز گفته است که ايران کاهش تعداد سانتريفيوژها را پذیرفته است.

اين ديپلمات غربی که نامش فاش نشده گفته است:«ايران کاهش تعداد سانتريفيوژها را پذیرفته است،‌ اما تعداد مورد نظراين کشور به طور غيرقابل قبولی بالا است.»

در همين زمينه، يک ديپلمات ارشد آمريکايی نيز به رويترز گفته است که ظرفيت غنی سازی ايران در «هرگونه توافقی می بايست کسری از آنچه آنها در حال حاضر دارند، باشد.»

اين در حالی است که يک ديپلمات ايرانی روز چهارشنبه به رويترز گفته بود، ايران خواهان داشتن ۵۰ هزار سانتريفيوژ است.

اين ديپلمات ايرانی گفته بود: ايران به ۵۰ هزار سانتريفيوژ احيتاج دارد و نه ۴۹ هزار و ۹۹۹ سانتريفيوژ . طرف مقابل از حفظ چند هزار سانتريفيوژ حرف می زند و اين درخواست برای ايران غير قابل قبول است.

اين در حالی است که اين ديپلمات غربی روز جمعه به رويترز گفته است ايران در مذاکرات خود با مقام های گروه ۱+۵ تمايل خود برای توافق بر سر رقم کمتری را نشان داده است. اين ديپلمات غربی تعداد سانتريفيوژ مورد نظر ايران را بيان نکرده است.

در همین حال، عباس عراقچی روز پنجشنبه در مورد گزارش های منتشر شده مبنی بر پذيرش کاهش تعداد سانتريفيوژها از سوی هيات مذاکره کننده هسته‌ای ايران، گفته است: درباره تعداد سانتريفيوژها نبايد به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ اي توجه کرد.

به گزارش رویترز ایران هم اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ دارد که در حدود ۱۰ هزار از آنها فعال هستند.

ايران و نمايندگان آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه، فرانسه و آلمان و نماينده اتحاديه اروپا از روز چهارشنبه دور تازه مذاکرات خود را در وين آغاز کرده اند. اين مذاکرات در راستای دستيابی به «توافق جامع هسته‌ای» انجام می شود و ايران اميدوار است چنين توافقی به تحريم‌های بين المللی و يکجانبه عليه این کشور پايان دهد.

با پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۹۲، جمهوری اسلامی دور تازه ای از مذاکرات هسته ای خود با گروه ۱+۵ آغاز کرده است. در همين زمينه در آذرماه سال گذشته ايران و گروه ۱+۵ به توافقی شش ماه دست يافتند که بر اساس ان ايران ايران برخی از فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کرد و کشورهای ۱+۵ نيز از برخی از تحريم های ايران کاستند.

در دور جدید مذاکرات، ايران و ۱+۵ در تلاش هستند تا پيش از پايان يافتن مهلت شش‌ ماهه توافق هسته‌ای يعنی بيستم ژوئيه (۳۰ تيرماه)، به توافقی جامع و نهايی دست يابند.

در همين زمينه، سرگی ريابکوف، معاون وزير خارجه روسيه، گفته است که در دور تازه مذاکرات هسته ای «اراده سياسی» لازم برای دستيابی به توافق وجود دارد.

با اين حال آن طور که يک مقام اروپايی حاضر در مذاکرات وين ۶ به راديوفردا گفته است، از آنجا که هنوز تا پايان مهلت شش‌ماهه چندين روز باقی است، «طرفين برای دستيابی به توافق نهايی عجله ندارند».

مذاکرات موسوم به وين ۶ روز چهارشنبه هفته گذشته با ديدار محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، با کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا، آغاز شد.

XS
SM
MD
LG