لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

وزير خارجه فرانسه: لحظه تصميم‌گيری در مذاکرات هسته‌ای فرا رسيده است


لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه
لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه روز شنبه ۲۰ تيرماه گفته است: «اکنون ديگر همه چيز روی ميز است. لحظه تصميم‌گيری فرا رسيده است.»

اين در حالی بود که مذاکرات هسته ای تا نيمه شب شنبه به وقت وين ادامه داشت. پس از نشست سه جانبه محمد جواد ظريف، جان کری و فدريکا موگرينی که در ساعت ۱۱:۹ شب شنبه به وقت وين به پايان رسيد، نشست گروه ۱+۵ بدون حضور ايران برگزار شد.

در همين حال، به گزارش هانا کاويانی، خبرنگار اعزامی راديو فردا به وين، قرار است بامداد روز يکشنبه ساعت ۸ بامداد به وقت وین، محمد جواد ظريف و جان کری ديدار کنند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا بعداز ظهر روز شنبه در «توییتی» نوشته بود: «پیش از ظهر با فدریکا موگرینی و جواد ظریف دیدار کردم. هنور مسائل دشواری وجود دارد که باید حل شود.»

مشخص نیست که آیا نشست سه جانبه شامگاه شنبه به حل این مسایل «دشوار» کمکی کرده است، یانه. این در حالی است که برخی از رسانه ها از احتمال دستیابی به توافق در روز یکشنبه خبر داده اند.

در همین زمینه، خبرگزاری ايتارتاس می گويد که توافق نهايی ايران با قدرت‌های جهانی احتمالا يکشنبه ۲۱ تير امضا می‌شود.

اين خبرگزاری همچنين روز شنبه به نقل از يک ديپلمات غربی گزارش داده که ايران وقدرت‌های جهانی نتوانسته‌اند درباره پايان دادن به تحريم تسليحاتی جمهوری اسلامی به توافقی دست يابند.

با اين حال، خبرگزاری اينترفکس گزارش داده که سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، شنبه ۲۰ تير با جان کری، همتای آمريکايی خود درباره مذاکرات هسته‌ای، تلفنی صحبت کرده است.

در همين حال، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، در گفت‌وگو با روزنامه بوستون گلوب که شنبه ۲۰ تير منتشر شده، اين احتمال را مطرح کرده که توافق هسته‌ای با ايران، زمينه را برای به وجود آوردن يک حس مشترک در منطقه برای مقابله با گروه حکومت اسلامی (داعش) فراهم کند.

آقای کری افزوده است: «چه کسی می‌داند که توافق هسته‌ای - اگر به دست بيايد - می‌تواند دری به اين مسئله بگشايد يا نه؟»

اين در حالی است که برخی از مقام های جمهوری اسلامی، آمريکا را به کار شکنی در مذاکرات هسته ای جاری متهم می کنند.

در همين زمينه، محسن رضايی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، گفته است که «مذاکره با ۱+۵ تقريبا به نتيجه رسيده اما آمريکا نمی‌گذارد کار به نتيجه برسد و دنبال امتيازگيری بيشتر است.»

اظهارات دبيرمجمع تشخيص مصلحت نظام ايران را خبرگزاری ايسنا بازتاب داده است. وی عنوان کرده که «آمريکا هيچ راهی جز مذاکره با جمهوری اسلامی ايران ندارد و راه‌های ديگر مانند حمله نظامی يا ادامه تحريم‌ها کارآمد نيست و به بن‌بست رسيده است».

XS
SM
MD
LG