لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

آمريکا و «احتمال» همکاری منطقه ای با ايران


با نزديک شدن زمان اعلام تصميم گيری سياسی در مورد توافق احتمالی برسر برنامه هسته ای ايران، در واشينگتن، گمانه زنی ها در باره همکاريهای گسترده آمريکا با ايران ادامه دارد.

به رغم تاکيدهای مکرر رييس جمهوری و وزير خارجه آمريکا مبنی بر اينکه فراتر از گفت وگوهای اتمی، هيچگونه معامله بزرگی با دولت ايران صورت نميگيرد برخی از کارشناسان و تحليل گران آمريکايی همکاريهای دو دولت در منطقه خاورميانه را رو به گسترش می بينند.

ازجمله، تونی بدران کارشناس مسايل خاور ميانه و مايکل دوران، از مشاوران پيشين امور خاور نزديک در وزارت خارجه و وزارت دفاع آمريکا براين همکاری ها، بويژه در موضوع مقابله با گروه خلافت اسلامی تاکيد می کنند.

تونی بدران، کارشناس لبنانی تبار در بنياد دفاع از دمکراسی ها، در گفتگو با راديو فردا تصريح می کند که ايالات متحده با دولت ايران، همکاری استراتژيک دارد.

او در پاسخ به اين پرسش که شواهد اين همکاری استراتژيک و توجيه آن چيست، می گويد: « ما هم اينک شاهد گسترش اين همکاريها هستيم. در گذشته، ايالات متحده، توسعه طلبی دولت ايران را پس می زد و نظم و سامان منطقه را تامين ميکرد ولی اکنون به دليل گفت وگوهايی که به نظر می رسد بسيار فراتر از توافق اتمی است، بجای پس زدن نفوذ دولت ايران در سوريه، و يا توقف رهبری عمليات [حوتی ها] در يمن و يا جلوگيری از افزايش تسلط آن بر دولت عراق، ايالات متحده، به همه اينها با ديده مثبت می نگرد و همکاری اش بگونه موازی، در مسايلی مانند مبارزه با گروه خلاف اسلامی و القاعده و يا [ به شيوه گسترده تر نمايان می شود] رييس جمهوری آمريکا گفته است که به توازن قوا [در منطقه شرق ميانه] آنچنان که طرز فکر پيشين سياسمتداران اين کشور بود، معتقد نيست و براين باور است که هريک از بازيگران می توانند سهمی در منطقه داشته باشند. اين گونه تفکر است که در گفتگوهای جاری، به سود دولت ايران در عرصه جغرافيای سياسی انجاميده است.»

- از آقای بدران توضيح بيشتر و شواهد ملموس تری را می خواهم.

او در پاسخ می گويد: « بسته به عمل ايرانيان در جنگ عليه گروه خلافت اسلامی و يا رفتارشان در عراق، اغلب اوقات می شنويم که مثلا ژنرال مارتين دمپسی رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا مانند جان کری وزير خارجه، بطور مکرر گفته که گسترش نفوذ ايران در منطقه ممکن است امر مثبتی باشد.

- به آقای بدران می گويم که ولی رييس جمهوری و وزير خارجه آمريکا تاکيد کرده اند که هيچگونه معامله بزرگی جز گفتگوهای اتمی، با ايران صورت نمی گيرد و آقای کری همين روز پنجشنبه تاکيد کرد که آمريکا چشم خود را به روی اقدامات ايران در برهم زدن ثبات منطقه نمی بندد.

جان کری اين مطلب را پس از ديدار با پادشاه عربستان و وزيران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس بيان کرد و گفت که مذاکرات اتمی با ايران، موجب نمی شود که آمريکا، چشم خود را بر اقدامات بی ثبات کننده ايران در مناطقی مانند سوريه، لبنان، عراق، شبه جزيره عربستان و بويژه يمن، ببندد.

آقای بدران می گويد: « درست است! ولی در حال حاضر چه کسی در صحنه عمليات عراق شريک آمريکاست؟ وقتی ايالات متحده اذعان می کند که قاسم سليمانی، تمام قدرت سپاه پاسداران و کسانی مانند ابومهدی مهندس از کتايب حزب الله و هادی عامری از سازمان بدر هستند که رهبری يورش در شهر آمرلی و ساير نقاط را در پوشش هوايی آمريکا برعهده دارند، اين امر چه معنا ميدهد؟ مقام های دولت آمريکا البته می گويند که بله ما درواقع، در همآهنگی اين عمليات نقشی نداريم ولی اين گفته بيشتر سرپوشی است برواقعيت ها در صحنه عمل. يگان هايی در صحنه های جنگ مبارزه می کنند يا ايرانی هستند و يا مورد پشتيبانی ايران هستند. از همين روست که اين روزها، عکس های قاسم سليمانی، همه جا ديده می شود، چرا دولت ايران می خواهد تاکيد کند که اين عوامل دولت ايران هستند که در صحنه حضور دارند و می خواهند بر همراهی آمريکا با آنها در جنگ عليه سنی ها در عراق تاکيد کنند».

تونی بدران در پايان به ابتکار پادشاه جديد عربستان در پايان دادن به تفرقه کشورهای سنی در منطقه اشاره می کند ولی می گويد که روشن نيست اين تلاش او تا چه اندازه ثمربخش باشد.

XS
SM
MD
LG