لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

پایان روز نخست مذاکرات هسته ای کری، ظريف و اشتون در عمان


گزارش ها حاکی است که روز نخست مذاکرات سه جانبه محمد جواد ظريف ، وزير امورخارجه ايران ، جان کری،‌وزير امور خارجه آمريکا و کاترين اشتون، هماهنگ کننده کشورهای ۱+۵ برای دستيابی به توافق جامع هسته ای روز يکشنبه ۱۸ آبان در مسقط پايتخت عمان پایان یافته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در روز نخست، ابتدا مذاکرات سه جانبه از ساعت ۱۱ و نيم به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت دو و نيم بعداز ظهر ادامه داشت. پس از صرف نهار دور این دوم مذاکرات پيش از ساعت شش عصر به وقت محلی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در دور نخست اين مذاکرات که درهتل بوستان در مسقط برگزار شد، موضوع های اختلافی مانند رفع تحريم های و همچنين ظرفيت غنی سازی ايران مورد بحث قرار گرفته شد.

اين مذاکرات قرار است روز دوشنبه نيز ادامه يابد و پس از ان مذاکرات کارشناسی نيز برگزار خواهد شد.

در حالی مذاکرات سه جانبه وزيران امور خارجه ايران و آمريکا به همراه هماهنگ کننده کشورهای ۱+۵ در عمان برگزار می شود که کمتر دو هفته به پايان ضرب الاجل تعيين شده برای دستيابی به توافق هسته ای باقی نمانده است.

در همین حال، علی اکبر ولايتی، رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع نظام روز یکشنبه در پاسخ پرسشی در خصوص مذاکرات سه جانبه عمان گفته است: تا آن جا که مربوط به جمهوری اسلامی ايران می‌شود ما به مذاکرات و مبنايی که از ابتدا اعلام کرده بوديم پايبند هستيم و گفت‌وگوها توسط مذاکره‌کننده ما به رياست ظريف و در چارچوب خط مشی‌ای که توسط مقام رهبری تدوين شده است پيش می‌رود. هم‌چنين آن‌ها روش و هدف‌های مشخصی دارند و در همين راستا گام برمی‌دارند.

علی اکبر ولایتی در ادامه گفته است: پرونده هسته‌ای ايران زير نظر بازرسان آژانس پيگيری می‌شود و به همين دليل ما از حق خود در رابطه با فردو، اراک، نطنز، تعداد سانتريفيوژها يا ميزان غنی سازی کوتاه نخواهيم آمد.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همره آلمان، گروه ۱+۵، سال گذشته در ژنو به توافقی موقت و شش ماهه برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. پس از پايان اين شش ماه مذاکرات برای دستيابی به يک راه حل جامع و نهايی بين ايران و گروه ۱+۵ طی ماه های اخير در جريان بوده است و براساس توافق قبلی اکنون دو طرف تا سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) فرصت دارند تا به يک توافق نهايی دست يابند.

جان کری پيشتر گفته بود دست يابی به توافق بر سر برنامه هسته ای ايران پس از پايان مهلت ۲۴ نوامبر بسیار دشوار خواهد بود.

دو موضوع مهم و کليدی «غنی سازی و چگونگی رفع تحريم ها » از محورهای اصلی اختلاف بين ايران و گروه ۱+۵ است.

XS
SM
MD
LG