لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۶

عراقچی: آمریکا کماکان به تعهدات خود در مورد برجام پایبند است


عباس عراقچی می گوید، در نشست وین همه بر اجرای تعهدات خود تاکید کردند و این پیام مهمی بود.
عباس عراقچی می گوید، در نشست وین همه بر اجرای تعهدات خود تاکید کردند و این پیام مهمی بود.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز سه شنبه پس از پایان نشست کمیسیون مشترک توافق «برنامه جامع اقدام مشترک»، برجام، در وین در خصوص مواضع آمریکا در جریان این مذاکرات اظهار داشت، طرف آمریکایی گفته است تا زمان اعلام نتیجه بررسی برجام توسط دولت دونالد ترامپ، واشینگتن به تعهدات خود نسبت به برجام پایبند است.

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در دوران دونالد ترامپ، رییس جمهوری جدید آمریکا در روز سه شنبه پنجم اردیبهشت برگزار شد.

عباس عراقچی در خصوص مواضع نماینده آمریکا در این مذاکرات به ایرنا گفته است:« طرف آمریکایی به عنوان موضع رسمی گفت که درحال ارزیابی (review) برجام است اما در طول این ارزیابی کماکان به تعهدات خود پایبند هستند.»

معاون وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ارزیابی او از موضع آمریکا چیست؟ اظهار داشت: «جلسه کمیسیون مشترک بسیار خوب بود و این که همه شرکت کنندگان بر اجرای تعهدات خود تاکید کردند، پیام مهمی بود.»

پیشتر دونالد ترامپ روز ۳۱ فروردین ایران رامتهم کرد که «مطابق روح توافق (هسته ای) عمل نمی کند».

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به این که «ما با دقت بسیار» برجام را مورد بررسی قرار خواهیم داد، گفته بود: این توافق، توافقی بسیار بد بود که نمی بایست امضاء می شد، نمی بایست به آن شکل برای دستیابی به این توافق مذاکره می شد.

در همین زمینه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا از«بازبینی کامل» توافق اتمی وین سخن گفته‌ بود، اما مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که از نظر تهران توافق اتمی وین «تمام شده است» و ایران با دولت آمریکا درباره این توافق وارد مذاکره سیاسی جدید نخواهد شد.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که تیرماه سال ۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی توافق شد، ایران بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را تعطیل کرد و تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه آن نیز معلق یا برداشته شدند.

پس از اجرایی شدن توافق اتمی اعلام شد که کمیسیون مشترکی مرکب از ایران و کشورهای ۱+۵ با هدایت و هماهنگی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به «مراقبت و نظارت اجرای کامل و مؤثر برجام» ادامه خواهد داد.

نشست‌های کمیسیون مشترک برجام هر سه ماه یکبار برگزار می شود.

شکست مذاکرات برای خرید کیک زرد

در همین حال عباس عراقچی گفته است که مذاکرات در کمیسیون مشترک برجام برای خرید کیک زرد از قزاقستان نتیجه‌ای در بر نداشته است.

به گزارش ایتارتاس، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است، در مذاکرات روز سه شنبه طرف‌های حاضر نتوانستند بر سر مساله خرید کیک زرد به توافقی دستیابند.

آقای عراقچی گفته است که ایران خواهان خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان در یک دوره سه ساله است.

بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت خارجه ایران، پیش از این گفته بود که مخالفت بریتانیا با درخواست ایران برای خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان احتمالا در جلسه کمیسیون مشترک در پنجم اردیبهشت مطرح می شود.

پیش از آن نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داده بود که جمهوری اسلامی درخواست خرید ۹۵۰ تن کیک زرد از قزاقستان را به دبیرخانه کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده و اجرای این توافق تنها در انتظار اعلام موافقت بریتانیا است.

XS
SM
MD
LG