لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

معاون وزير نيرو: امسال آب در هيچ شهری نوبت‌بندی نمی‌شود


معاون وزير نيروی ايران در امور آب از انجام «برنامه ريزيها برای مواجهه با شرايط کم آبی» خبر داده و گفته است که «متعهد شده ايم» در سال ۹۴ درهيچ شهری آب «نوبت بندی» نشود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا،رحيم ميدانی، روز شنبه، ۸ فروردين، درعين حال گفت:«البته اين به اين مفهوم نيست که نياز به همراهی مردم نداريم بلکه بايد اقدامهای فنی و مهندسی ... انجام شود و در کنار آن از مردم هم بخواهيم با ما همراهی کنند.»

به گفته آقای ميدانی «برنامه های لازم برای عبور از تابستان سال ۹۴ » در اختيار رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی قرار گرفته تا اعتبار لازم برای اجرای طرحهای «کوتاه مدت و اضطراری» تامين شود.

براساس گزارشها درتير ماه سال ۹۳ آب برخی از شهرهای ايران از جمله کرج برای مدتی جيره بندی شد.

پيش از جيره بندی آب در اين شهرها، مقامات وزارت نيروی ايران از دستور حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، برای جيره بندی نشدن آب خبر داده بودند.

آقای روحانی دراسفند ماه ۹۳ تاکيد کرده است که با صرفه جويی ده درصدی هر خانوار ايرانی، مشکل تأمين آب آشاميدنی حل خواهد شد.

آقای ميدانی درسخنان روز شنبه خود همچنين از کاهش ۲۳ درصدی بارندگی در شش ماهه نخست سال آبی جاری (از مهر ماه تا پايان اسفند ۹۳) درمقايسه با زمان مشابه «متوسط درازمدت» خبر داد.

وی اضافه کرد: «برای نمونه در حوضه آبريز بزرگی مانند خليج فارس و دريای عمان ۴۷ درصد، در حوضه فلات مرکزی ۲۴ درصد و در حوضه مرزی شرق و هامون نيز ۱۵ درصد کاهش بارندگی داشته ايم.»

معاون وزير نيروی ايران در عين حال تصريح کرد:« خوشبختانه در روزهای پايانی اسفندماه جبهه های بارشی مناسبی در کشور شاهد بوديم که کمبود بيش از حد بارش در برخی استانها را کاهش داد.»

به گفته آقای ميدانی، بارش باران در بندرعباس نزديک به ۱۹ ميليون مترمکعب آب را وارد سد ميناب کرده است.

پيش از اين نيز يعقوب همتی، مديرکل دفتر برنامه ريزی شرکت مديريت منابع آب ايران، روز شنبه، ۱۸ بهمن، خبر داده بود که از مهر ۹۳ تا نيمه بهمن ماه بارندگی در ايران نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به «متوسط درازمدت» ۲۶ درصد کاهش داشته است.

در همين حال وزارت نيروی ايران روز شنبه، ۱۶ اسفند، از کاهش ۱۶ درصدی ورود آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تا آنزمان خبر داده و اعلام کرده بود که ۵۹ درصد مخازن سدهای بزرگ کشور خالی از آب است.

آقای ميدانی در ادامه سخنان خود گفت:« در برخی شهرها مانند کرمان کمبود جدی منابع آب داريم که نميتوان در کوتاه مدت آن را رفع کرد.»

در همين حال حميدرضا جانباز، مديرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ايران، روز جمعه، ۸ اسفند، خبر داده بود که سه شهر بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامين آب آشاميدنی در «وضعيت قرمز» قرار دارند و در ۵۴۷ شهر ديگر نيز «در بدبينانه ترين حالت تنش آبی» پيشبينی شده است.

تنش آبی به اين معنی است که ميزان توليد و مصرف آب در اين شهرها برابر است.

XS
SM
MD
LG