لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

ايران اير: در صورت لغو تحريم ها، برای خرید ۱۰۰ هواپیما اقدام می کنیم


فرهاد پرورش، مدير عامل شرکت هواپيمايی «ايران اير»، گفته است، اين شرکت به دست کم يک صد هواپيمای مسافربری نياز دارد که پس از لغو تحريم ها برای خريد آنها اقدام خواهد کرد.

به گزارش روز يکشنبه ۱۷ خردادماه خبرگزاری رويترز، فرهاد پرورش در حاشيه يک کنفرانس در دوحه قطر در هفته گذشته به خبرنگاران گفته است، مرحله زمانی توافق موقت بين ايران و گروه ۱+۵ و لغو موقت تحريم ها شرايط خوبی است برای شرکت هايی که تمايل دارند در چنين معامله ای مشارکت کنند.

وی اضافه کرده است: اگر تحریم ها در بخش هوایی لغو شود، برای خريد حداقل يک صد هواپيمای بزرگ و کوچک اقدام خواهيم کرد.

فرهاد پرورش همچنین گفته است:‌در صورت تداوم تحريم ها اقتصادی، ايران اير برای خريد هواپيماهای مورد نياز اين شرکت به روسيه و چين روی خواهد آورد.

ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در آذرماه سال گذشته به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند که براساس ان ايران برخی از فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل کشور های غربی نيز برخی تحريم ها را کاهش دادند. مذاکرات برای دستيابی به يک توافق جامع بين ايران و جامعه بين المللی همچنان در جريان است.

پيشتر دو شرکت آمريکايی «بوئينگ» و «جنرال الکتريک» اعلام کرده بودند که در صددند در چارچوب توافق موقت ژنو قطعات یدکی به ايران به صادر کنند.

اين مقام هواپيمايی ايران همچنين از آغاز همکاری شرکت هواپيمايی اروپايی «ايرباس» با ايران در چارچوب توافق ژنو خبر داده‌است.

اين در حالی است که يک سخنگوی شرکت هواپيمايی اروپايی «ايرباس» گفته است که اين شرکت در حالی بررسی اين تقاضا است و از واشينگتن درخواست کرده تا مجوز لازم برای صادرات قطعات يدکی را صادر کند.

ايران می گوید، در نتيجه تحريم ها، امکان نوسازی ناوگان هوايی خود را نداشته است و وادار به استفاده از هواپيماهای روسی با استانداردهای ضعيف شده است و از طرفی مجبور به تعمير و استفاده از هواپيماهايی است که سال ها از عمر مفيدشان گذشته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، از سال ۱۹۹۰ تاکنون بيش از ۲۰۰ سانحه هوايی در اين کشور رخ داده که منجر به مرگ بيش از دو هزار نفر شده است.

رويترز پیشتر گزارش داده بود، در صورت حصول توافق جامع هسته ای با ايران، صدور مجوز کنونی برای صادرات قطعات يدکی می تواند زمينه ساز صادرات هواپيماهای نو به ايران باشد.
XS
SM
MD
LG