لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

قيمت گاز مصرفی ايرانيان ۱۲.۵ برابر از «نرخ جهانی پايين‌تر است»


رئيس سازمان بهره وری انرژی ايران می گويد که قيمت گاز مصرفی ايران ۱۲.۵ برابر کمتر از قيمت های جهانی است.

حسين سجادی شنبه ٢ خردادماه اظهار داشت که ٣٦ و ٤٦ درصد انرژی در کشور به ترتيب در حوزه های ساختمان و توليد برق در نيروگاه ها مصرف مي شود.

بنا به گزارش شرکت ملی گاز، مصرف گاز ايران در بخش خانگی طی سال گذشته ۹۱ ميليارد متر مکعب بوده است. اين رقم برای بخش نيروگاهی نيز نزديک به ۵۰ ميليارد متر مکعب شده است.

قيمت گاز بخش خانگی در ايران بسته به شرايط و ميزان مصرف، به ازای هر متر مکعب از ۴۴ تومان تا ۱۸۰ تومان متغيير است.

اين در حالی است که ايران هر متر مکعب گاز صادراتی خود به ترکيه را از ۴۹ سنت (با احتساب نرخ دلار در بازار آزاد بيش از ۱۵۰۰ تومان می شود) حساب می کند.

سجادی درباره قيمت برق نيز گفت که نرخ برق نيز ٧ برابر از قيمتهای جهانی پايينتر است که اين مهم، يکی از دلايل بهره وری اندک و پايين در حوزه انرژی، بويژه گاز و برق بوده است.

بر اساس گزارش وزارت نيرو، ايران در سال گذشته ۲۷۶ ميليارد کيلووات ساعت انرژی برقی توليد کرده است که کمتر از ۸ ميليارد کيلووات آن صادر و بقيه به مصرف داخلی رسيد. ايران در اين مدت مقداری نيز واردات برق داشته است.

قيمت هر کيلووات ساعت برق (برای مصارف کمتر از ۱۰۰ کيلووات ساعت در ماه) در داخل ايران حدود ۴۰ تومان است. اين در حالی است که قيمت برق صادراتی ايران حدود ۱۰ سنت (۳۳۰ تومان) است.

البته قيمت گاز و برق در ايران بسته به ميزان مصرف مشتری بصورت پله کانی بالا می رود. در بخش برق خانگی کمترين قيمت ۴۰ تومان و بالاترين قيمت (مصرف بيش اط ۶۰۰ کيلووات بر ساعت طی يک ماه) حدود ۲۹۰ تومان است.

سجادی می گويد که وقتی قيمت برق برای مصرف کننده ناچيز باشد انگيزهای برای بهره وری در اين حوزه وجود ندارد، هرچند با اجرای قانون هدفمندی يارانه ها تا حدودی از شدت مصرف برق کاسته شد، اما نتوانست بهره وری را در اين بخش افزايش دهد.
شدت مصرف انرژی عبارتست از مقدار انرژی لازم برای توليد مقدار معينی خدمات يا کالا. اين شاخص بصورت سالانه از تقسيم مقدار انرژی مصرفی به توليد ناخالص داخلی به دست می آيد.

بر اساس آخرين گزارش سالانه ای که سازمان بهره وری انرژی منتشر کرده و آمارهای سال ۹۱ را شامل می شود، شدت مصرف انرژی ايران در همان سال يک و نيم برابر متوسط جهانی بود.

اما از همان سال تاکنون هم مصرف انرژی کشور افزايش يافته، هم توليد ناخالص داخلی کمتر شده است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، توليد ناخالص داخلی ايران از بالای ۵۰۰ ميليارد دلار در سال ۲۰۱۱ به زير ۳۷۰ ميليارد دلار در سال گذشته رسيده است. به عبارتی شدت مصرف انرژی در ايران بايستی طی سالهای اخير به شدت افزايش يافته باشد. اسفندماه سال گذشته وزير نيروی ايران اعلام کرد که شدت مصرف انرژی در ايران چهار برابر متوسط جهانی است.

سجادی نيز می گويد که متاسفانه شدت مصرف انرژی در ايران طی سال گذشته نه تنها کاسته نشده، بلکه با افزايش نيز روبرو شده به گونه ای که شدت مصرف انرژی در بخش صنعت همه ساله با وضع نامناسب تری مواجه ميشود.

XS
SM
MD
LG