لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

«افزایش پرسنل» دفتر تحریم‌های آمریکا برای تسهیل در اجرای برجام‎


وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا

یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه گفته است، آژانس اصلی که مسئولیت اجرا و نظارت بر اعمال تحریم‌ها را بر عهده دارد، در راستای تسهیل بررسی درخواست‌ها برای مبادلات تجاری با ایران در چارچوب توافق هسته ای یا برجام، پرسنل خود را تقویت کرده‌است.

به گزارش رویترز، جان اسمیت، سرپرست دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، در نشستی در واشینگتن گفته است، از زمان اجرای توافق هسته‌ای، صدها و اگر نگوییم هزاران، تقاضا برای صدور مجوز معامله با ایران دریافت کرده ایم. هریک از این مجوز‌ها نیازمند بررسی قوانین و مقرارت پیچیده‌ای است که باهم تداخل دارند.

جان اسمیت اضافه کرده است: فشار‌ها باعث شد که ما از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کنیم. ما به طور قابل ملاحظه‌ای بخش صدور مجوزمان را تقویت کرده ایم. ما تعداد بیشتری افسر صدور مجوز اضافه کرده ایم و در راستای تسریع صدور مجوزها یک بخش جدیدی زیر نظر مدیر صدور مجوز ایجاد کرده ایم.

وی با این حال به طور مشخص به تعداد نیروهایی که به این بخش اضافه شده اند اشاره نکرده است.

این در حالی است که مقام‌های سابق دفتر نظارت بر دارایی های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا می گویند، در این بخش در پنج سال گذشته به طور متوسط ۱۷۰ تا ۲۰۰ کارمند فعالیت می کرده اند و در همین دوره زمانی بخش‌های جدیدی برای مقابله با چالش‌های تازه مانند حملات سایبری، برنامه موشکی ایران و اقدامات روسیه در اوکراین ایجاد شده است.

در همین حال، جان اسمیت تاکید کرده است: ما تاکنون در چارچوب یک آژانس دولتی کوچک هر آنچه را که می توانسیتم انجام داده ایم، باید دانست که منابع ما محدود است.

سرپرست دفتر نظارت بر دارایی های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه کرده است، یکی از دلایل تاخیر در پاسخ به درخواست ها این است که برخی از آنها را می بایست به وزارت خانه‌های دیگر مانند وزارت خارجه و بازرگانی فرستاد.

وی تصریح کرده است: برخی از این تقاضا‌ها ماه‌ها است منتظر پاسخ هستند. برخی دیگر از این تقاضا از پیچیدگی‌های برخوردارند که برای تصمیم گیری در خصوص آنها می بایست چارچوب‌های مسایل سیاست خارجی و یا مسائل پیچیده حقوقی را درنظر گرفت.

ایران و شش قدرت جهانی برای پایان دادن به مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای این کشور در ۲۴ تیرماه پارسال بر سر کاهش گسترده فعالیت‌های هسته‌ای تهران به توافق رسیدند و در ازای آن قرار شد تا تحریم‌های بین‌المللی هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی لغو شود. این توافق که به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام معروف شده است از دی ماه پارسال اجرایی شد.

این در حالی است که مقام های ایران پس از این توافق بارها انتقاد کرده اند که ایران از تمامی امتیازاتی که می بایست از این توافق دریافت می کرد، بهرمنده نشده است.

علی خامنه‌ای، رهبر و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران هفته جاری یک‌بار دیگر آمریکا را متهم کردند که به تعهداتش برای لغو تحریم‌ها در ازای محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران عمل نکرده است.

XS
SM
MD
LG