لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

ارتش عراق از «بازپس‌گیری کامل» رمادی از نیروهای داعش خبر داد


نیروهای ارتش عراق در یک محله در مرکز شهر رمادی
نیروهای ارتش عراق در یک محله در مرکز شهر رمادی

ارتش عراق روز یکشنبه هفتم دیماه از پیروزی بر نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) در شهر رمادی خبر داده است. ارتش عراق می‌گوید، کنترل بخش‌های اصلی شهر و مجتمع ساختمان‌های دولتی رمادی، مرکز استان انبار را در اختیار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یحیی رسول، سخنگوی عملیات مشترک بازپس‌گیری رمادی، روز یک‌شنبه با ذکر این‌که «شهر رمادی آزاد شد»، گفته‌است که نیروهای عراقی موفق شده اند پرچم عراق را بر فراز ساختمان مرکزی دولتی شهر رمادی به اهتزاز درآورند.

بازپس‌گیری شهر رمادی، مرکز استان عمدتا سنی نشین انبار توسط ارتش عراق مهم‌ترین پیروزی است که این نیروهای از زمان آغاز پیشروی نیروهای گروه حکومت اسلامی از تابستان پارسال تاکنون به دست آورده‌اند.

نیروهای ارتش عراق پس از محاصره شهر رمادی، هفته گذشته عملیات خود را برای بازپس گیری این شهر آغاز کردند. روز یکشنبه این نیرو‌ها مرحله تازه‌ای از عملیات خود برای تصرف مراکز و ساختمان‌های دولتی در مرکز شهر رمادی را اغاز کردند.

در همین حال، صباح النعمانی، سخنگوی نیروهای دولتی در این عملیات، به رویترز گفته است: تصرف مراکز و ساختمان‌های دولتی در مرکز شهر رمادی به معنی آن است که ما آنها را در این شهر شکست داده‌ایم. گام بعدی نیروهای ارتش پاکسازی عناصر باقی مانده احتمالی در شهر است.

تلویزیون دولتی عراق نیز تصاویر خودرهای زرهی و نیروهای دولتی را در شهر رمادی پخش کرده است. در این تصاویر همچنین تخریب کامل برخی از مناطق شهر رمادی به وضوح معلوم بود.

این در حالی است که یک مقام نظامی آمریکا که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است، نیروهای این کشور قادرنیستند که تایید کنند که پیکارجویان گروه حکومت اسلامی از ساختمان‌ها و مراکز دولتی در شهر رمادی وادار به عقب نشینی و تخلیه این مراکز شده اند.

این در حالی است که در برخی از شهرهای شیعه نشین در جنوب بغداد مردم برای پیروزی نیروهای ارتش در شهر رمادی در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند.

نیروهای دولتی عراق آماری از تلفات این نیرو‌ها در جریان بازپس گیری شهر رمادی ارائه نکرده‌اند.

فالح العیساوی، یک عضو شورای استان انبار از دولت عراق خواسته است تا فورا مقدمات بازگشت مردم به شهر رمادی را فراهم کند.

وی گفته است: بدون فراهم بودن نیازهای اولیه مانند آب و برق، مردم تمایلی به بازگشت به این شهر نخواهند داشت.

شهر رمادی اردیبهشت‌ماه امسال به تصرف گروه «حکومت اسلامی» (داعش) درآمد. موصل با جمعیتی بیش از دو میلیون نفر تابستان پارسال به تصرف داعش در آمد و همچنان در کنترل این گروه است.

XS
SM
MD
LG