لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

«ده ها زخمی» در تظاهرات هواداران مقتدی صدر در «منطقه سبز» بغداد


تظاهرات معترضان در بغداد به خشونت کشیده شد.
تظاهرات معترضان در بغداد به خشونت کشیده شد.

صد ها نفر از هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی، روز جمعه به ساختمان های دولتی در منطقه سبز، منطقه امنیتی بغداد، حمله کردند که در جریان درگیری آنها با نیروهای دولتی ده ها نفر زخمی شده اند.گزارش ها حاکی است نیروهای دولتی تظاهر کنندگان را از ساختمان های دولتی خارج کرده اند.

به گزارش رویترز، نیروهای دولتی در منطقه سبز به سوی معترضانی که به ساختمان های دولتی یورش برده بودند شلیک کرده اند. شاهدان عینی نیز گفته اند ده ها نفر در جریان این تیراندازی ها زخمی شده اند.

طبق این گزارش هزاران نفر از هواداران مقتدی صدر و دیگر گروه های عراقی که به ناتوانی دولت در مقابله با فساد معترض هستند برای دومین بار به منطقه سبز بغداد یورش بردند و شماری از ساختمان های دولتی را تصرف کردند.

این در حالی است که ارتش عراق اعلام کرد، با بیرون کردن معترضان از ساختمان های دولتی، کنترل پایتخت را در اختیار دارد و دربغداد مقرارت منع آمد و شد برقرار می شود. اما ساعاتی بعد حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، این مقرارت منع آمد و شد را لغو کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می گوید، نیروهای دولتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، به سوی آنها گاز اشک آور شلیک کردند. خبرنگار این خبرگزاری که شاهد این درگیری ها بود می گوید،نیروهای دولتی به سوی معترضان تیراندازی کردند و دستکم یک نفر از تظاهرکنندگان که از ناحیه سر هدف قرار گرفته بود،کشته شده است.

درهمین زمینه، شاهدان عینی به آسوشیتدپرس گفته اند در جریان درگیری های روز جمعه در منطقه سبز چند نفر کشته شده اند. هنوز مقام های دولتی تلفات درگیری روز جمعه را تایید نکرده اند.

ماه گذشته نیز تظاهرکنندگان به منطقه سبز یورش بردند اما نیروهای دولتی با خشونت با تظاهر کنندگان برخورد نکردند.

در همین حال مقتدی صدر نیز در بیانیه ای ضمن حمایت از معترضان گفته است که هیچ کس نمی تواند مانع برگزاری تظاهرات شود.

وی هشدار داده است،در صورت جلوگیری از برگزاری تظاهرات،«انقلاب» به شکل دیگری ادامه خواهد یافت.

ناآرامی های سیاسی در عراق در حالی است که طی دو هفته اخیر گروه حکومت اسلامی، داعش، چند عملیات انتحاری دربغداد انجام داده است که بیش از ۲۰۰ کشته در این انفجارها کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG