لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

نخست وزیر عراق: اقلیم کردستان همه‌پرسی استقلال برگزار نکند


حیدر العبادی، نخست وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از اقلیم کردستان این کشور خواست همه پرسی بر سر استقلال برگزار نکند، چرا که به گفته او چنین اقدامی به سود این اقلیم و همچنین عراق نخواهد بود.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق هفته گذشته گفته بود که زمان برگزاری همه پرسی «غیر الزام آور» بر سر استقلال از عراق فرا رسیده است. این در حالی است که اقلیم کردستان با چالش‌های سخت سیاسی، اقتصادی و امنیتی دست به گریبان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، العبادی پنجشنبه ۲۲ بهمن در کنفرانسی خبری در برلین پایتخت آلمان گفت که از مسئولان اقلیم کردستان می‌خواهد که همه پرسی بر سر استقلال اقلیم را برگزار نکنند. او افزود تا زمانی که آن‌ها نمی‌خواهند به نتایج آن پاینبد باشند، پس هدف از اجرای همه پرسی چیست؟

طبق این گزارش، آشوب‌های ناشی از تصرف مناطق وسیعی از عراق و سوریه از سال ۱۹۹۳، باعث شد کرد‌ها بیشتر در پی تحقق آروزی خود برای استقلال تلاش کنند.

نخست وزیر عراق پس از دیدار با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت که کردستان بخشی از عراق است و امیدوار است همینگونه بماند او افزود که تجزیه کشور، به سود هیچ کس نیست.

کردهای عراق در سال‌های اندک گذشته، تلاش کردند وضعیت خودمختاری که در آن به سر می‌برند را مستحکم کنند؛ از این رو اقدام به کشیدن خطوط لوله به منظور صادرات نفت به صورت مستقل از راه ترکیه کردند. این اقدام‌ها به ویژه پس از تنش‌هایشان با دولت بغداد بر سر تقسیم قدرت و درآمدهای نفت، شدت گرفت.

کشورهای منطقه به صورت تاریخی با استقلال کردستان مخالفت می‌کنند چرا که کُرد‌ها اقلیت‌های بزرگی در کشورهای سوریه، ترکیه، ایران و عراق هستند. مقام‌های آمریکایی هم بار‌ها در سخنان خود گفته‌اند که می‌خواهند کُرد‌ها بخشی از عراق باقی بمانند.

آنگلا مرکل هم پنجشنبه با بیان این‌که خواهان آن نیست که ببیند یکپارچگی عراق به خطر افتاده، افزود: «دستاوردهای ما در پتشیبانی از کُرد‌ها و نیروهای پیشمرگه (در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی) واضح است».

برخی بر این باورند که فراخوان‌ها برای استقلال از سوی برخی مسئولان اقلیم کردستان تلاشی است که برای دور کردن توجه کُردهاز از مشکلات داخلی اقلیم و بسیج آن‌ها پشت بارزانی که چند ماه از پایان دوره ریاستش می‌گذرد، صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG