لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۱

«پیشروی» نیروهای ارتش عراق در شهر فلوجه


توپخانه ارتش عراق در نزدیکی فلوجه
توپخانه ارتش عراق در نزدیکی فلوجه

گزارش‌ها حاکی است، نیروهای ویژه ارتش عراق در عملیات خود برای بازپس گیری فلوجه توانسته اند پس از ورود به این شهر مناطقی را در جنوب آن تصرف کنند.

به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی عراق گزارش داده است که نیروهای ویژه «ضد تروریستی» ارتش این کشور توانسته اند در جنوب فلوجه بیش از یک کیلومتر و نیم به سمت شمال در عمق شهر پیشروی کنند.

طبق این گزارش به دلیل این که شماری زیادی از ساکنان فلوجه در داخل شهر گرفتار شده اند، پیشروی نیروی‌های دولتی با پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به کندی صورت می گیرد.

نیروهای عراق مرحله نهایی برای بازپس گیری شهر فلوجه از گروه حکومت اسلامی، داعش، را شامگاه یکشنبه نهم خردادماه آغاز کردند.

گزارش‌های حاکی است در آغاز این عملیات، نیروهای واحد واکنش سریع ارتش عراق به همراه نیروهای پلیس از جنوب فلوجه به این شهر نفوذ کرده اند.

این نیروها توانسته اند تاکنون در جنوب فلوجه که علاوه برمنطقه النعيمية، مناطق دیگری چون الشيحة ، جميله و الالفاف را از نیروهای گروه حکومت اسلامی باز پس بگیرند.

پیشتر گزارش‌ها حاکی بود که شبه نظامیان شیعه «حشد الشعبی» اعلام کرده اند در عملیات آزاد سازی فلوجه وارد این شهر نخواهند شد بلکه محاصره این شهر را تکمیل می کنند.

در همین حال، صباح نعمان،‌سخنگوی نیروهای ضد تروریستی عراق گفته است: نیروهای ما اکنون در خط اول نبرد با نیروهای داعش هستند و به طور پیوسته در حال پیشروی به سوی هدف تعیین شده هستند.

وی اضافه کرده است: هیچ کس نمی تواند بگوید چه زمانی نیروهای ما شهر را آزاد خواهند کرد، چرا که همه چیز به شرایطی که نیروهای مابا آن مواجه خواهند شد، بستگی دارد.

صباح نعمان با این حال تصریح کرده است که نیروی هوایی عراق به همراه جنگنده‌های نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، کار پشتیبانی هوایی از نیروهای در حال عملیات در فلوجه را به عهده دارند.

پیشتر، هماهنگ‌کننده کمک‌های انساندوستانه سازمان ملل درعراق اعلام کرده بود که دستکم ۵۰ هزار نفر در فلوجه گرفتار شده اند و احتمال دارد نیروهای گروه حکومت اسلامی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند.

به گزارش رویترز، پیشتر یحیی الزبیدی، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک ارتش عراق،گفته بود که نیروهای واکنش سریع ارتش عراق، توانسته اند پاسگاه مرکزی محله النعیمیه در شهر فلوجه را از نیروهای «حکومت اسلامی» باز پس بگیرند.

شهر فلوجه در ژانویه سال ۲۰۱۴ به دست نیروهای گروه حکومت اسلامی افتاد. از این شهر پیشتر به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی پیکارجویان اسلامگرا یاد شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آزاد سازی فلوجه پیروزی بزرگی برای دولت حیدر العبادی محسوب می شود که پیشتر وعده داده نیروهای دولتی در سال ۲۰۱۶ نیروهای داعش را از شهرهای اصلی عراق بیرون خواهند راند.

XS
SM
MD
LG