لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

عراق از تسلط ارتش بر محوطه دانشگاه انبار خبر داد


گزارش ها حاکی است که پيکارجويان اسلامگرا روز شنبه هفتم ژوئن برای ساعاتی یک دانشگاه در شهر «رمادی» در استان انبار را تصرف کرده و دانشجويان و کارکنان اين دانشگاه را به گروگان گرفتند. اين در حالی است که نيروهای دولتی می گويند، توانسته اند کنترل اين دانشگاه را در دست بگيرند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقام های پليس و ارتش عراق می گويند، پيکارجويان اسلامگرا بامداد روز شنبه با حمله درب اصلی دانشگاه سه پليس را کشتند و دهها دانشجو را به گروگان گرفتند.

صابحه کرهوت، رييس شورای استان انبار، نيز گفته است به هنگام حمله پيکارجويان اسلامگرا صد ها دانشجو در محوطه دانشگاه حضور داشتند.

به گفته مقامات دولتی اين دانشگاه ده هزار دانشجو دارد و از دانشگاه های اصلی عراق محسوب می شود.

ساعاتی پس حمله پيکارجويان مسلح، آنها دانشگاه را ترک کرده اند. به گفته پليس، نيروهای دولتی توانسته اند پيکارجويان مسلح را وادار به خروج از دانشگاه کنند.

طبق اين گزارش دانشجويان به وسيله اتوبوس هايی که توسط مقامات محلی تهيه شده دانشگاه را تخليه کرده اند.

احمد المحمدی، يک دانشجوي اين دانشگاه به آسوشيتدپرس، گفته است، افراد مسلح که لباس های سياه برتن داشتند با حضور در خوابگاه های دانشگاه شماری از دانشجويان را باخود بردند.

اين دانشجو اضافه کرده است، هنگامی که مشخص شد افراد مسلح از اعضای گروه حکومت اسلامی عراق و شام هستند، دانشجويان شيعه به شدت وحشت زده شدند.

گروه حکومت اسلامی عراق و شام همزمان در سوريه و عراق با نيروهای دولتی در نبرد است.

این گروه از دسامبر سال گذشته توانسته است بخشی هایی از استان انبار و شهر رمادی را به کنترل خود در آورد.

در همین حال آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که درگیری‌های چندماهه اخیر در استان انبار منجر به آواره شدن حدود ۴۸۰ هزار نفر شده است.

مقام‌های رسمی عراق، پیش از این، شمار آوارگان انبار را ۴۳۴ هزار نفر برآورد کرده بودند اما آدریان ادواردز، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان در عراق، روز جمعه گفت تعداد واقعی آوارگان بیش از این برآورد است.

به گفته آقای ادواردز، در هفته‌های اخیر گروه‌های مرتبط با القاعده به طور عمدی شکافی در یک سد در منطقه ایجاد کردند، و شمار ساکنانی که از بیم سیل از خانه‌های خود گریختند بسیار بالا رفت.

درگیری‌ها در استان انبار ماه‌ها ست که بین ارتش عراق و گروه‌های مرتبط با القاعده همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG