لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

ریيس جمهوری عراق: حملات هوايی آمريکا به تکريت بزودی آغاز می‌شود


فواد معصوم،‌ رييس جمهوری عراق، روز چهارشنبه پنجم فروردين گفته است، ائتلاف به رهبری آمريکا بزودی حملات هوايی عليه مواضع گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش را در شهر تکريت آغاز خواهند کرد.

فواد معصوم در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز تصريح کرده است که اين حملات پس از انجام پروازهای تجسسی و اقدامات لازم برای حمايت‌های هوايی آغاز خواهد شد.

عمليات ارتش عراق همراه با شبه‌نظاميان شيعه مورد حمايت ايران برای بازپس گيری شهر تکريت زادگاه صدام حسين، ديکتاتور سابق عراق، از گروه حکومت اسلامی که از سه هفته پيش آغاز شده بود به دليل مقاومت نيروهای وابسته به گروه داعش در اين شهر طی هفته اخير پيشرفت چندانی نداشته است.

اين در حالی است که رييس جمهوری عراق به رويترز گفته است، نيروهای ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا از روز سه شنبه پروازهای تجسسی خود بر فراز تکريت را آغاز کرده‌اند و پس از جمع آوری و بررسی اين اطلاعات، حملات هوايی آغاز خواهد شد.

به گزارش رويترز، بزرگ‌ترين عمليات تهاجمی دولت عراق برای بازپس گرفتن شهر تکريت به دليل نگرانی از تلفات نظاميان و غيرنظاميان در اين شهر متوقف شده است. آمريکا پيش از اين نقشی در اين عمليات نداشت.

رهبران شبه نظاميان شيعه، مخالف حضور نيروهای ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا در عمليات تکريت هستند.

رييس جمهوری عراق گفته است: دولت عراق به همراه شهروندان مناطقی که عمليات در آنها در جريان است خواهان مشارکت فعالانه‌تر نيروهای ائتلاف بين‌المللی هستند.

اين در حالی است که هادی العامری، از مهم‌ترين فرماندهان شبه نظاميان شيعه عراق، در شهر سامرا به رويترز گفته است که از تصميم دولت عراق در خصوص درخواست از ائتلاف بين‌المللی برای حملات هوایی به مواضع گروه حکومت اسلامی بی‌خبر است و با وی در اين زمينه مشورتی نشده است.

هادی العامری اضافه کرده است: «اگر ما احتياج به حملات هوايی داشته باشيم از دولت کشور خود خواهيم خواست که اين اقدام را انجام دهد، ولی تاکنون ما چنين درخواستی را مطرح نکرده ايم».

اين در حالی است که فواد معصوم اذعان کرده است نيروهای آمريکايی تمايلی نداشته‌اند تا در نبرد تکريت عليه گروه حکومت اسلامی در کنار نيروهای شيعه مورد حمايت ايران قرار گيرند.

رييس جمهوری عراق گفته است: اگر پيشتر نيروهای ائتلاف ترديدهايی در خصوص حمايت از ارتش عراق در عمليات تکريت داشتند، اکنون اين حساسيت‌ها بر طرف شده است.

وی اضافه کرده است: قطعا، مشارکت نيروهای ائتلاف بين‌المللی تاثيرگذار خواهد بود.

به گزارش رويترز، در صورت آغاز عمليات حملات هوايی، بار ديگر نيروهای آمريکايی فعالانه در کنار نيروهای مورد حمايت ايران در عمليات عليه گروه حکومت اسلامی قرار خواهند گرفت.

آمريکا و نيروهای ائتلاف بين‌المللی پيشتر نیز در آزادسازی شهر آمرلی از عمليات نيروهای شبه نظامی شيعه، حمايت هوايی کرده بودند.

عمليات تکريت با حضور بيش از ۲۰ هزار سرباز عراقی و شبه نظامی شيعه از بيش از سه هفته پيش آغاز شد. اين عمليات در آغاز با پيشرفت‌هایی همراه بود و هم اکنون بخش‌هایی از این شهر در اختیار شبه نظامیان شیعه است. اما عمليات برای تصرف کامل تکريت طی روزهای اخير پيشرفت چندانی نداشته است.

گزارش‌ها حاکی است که شماری از فرماندهان ايرانی از جمله قاسم سليمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در اين عمليات به نيروهای شبه نظامی شيعه عراقی مشاوره می‌دهند.

XS
SM
MD
LG