لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

«تداوم » حملات گروه خلافت اسلامی به شهر کوبانی


گزارش ها حاکی است که حملات نيروهای گروه خلافت اسلامی به شهر کوبانی در نزديکی مرز ترکيه در روز شنبه ۱۲ مهر همچنان ادامه داشت. نيروهای کرد مدافع اين شهر می گويند، انتظار دارند اين گروه حملات تازه ای برای تصرف اين شهر انجام دهد.

آسيه عبدالله، يک مقام بلند پایه کرد به خبرگزاری رويترز گفته است: "نبرد همچنان ادامه دارد و آنها (نيروهای گروه خلافت اسلامی) از سه جبهه شهر کوبانی را زير آتش توپخانه و خمپاره اندازها خود قرار می دهند. آنها شب گذشته دست به تهاجم گسترده ای برای تصرف اين شهر زدند،‌ که ما حمله آنها را دفع کرديم".

وی اضافه کرده است: "فکر می کنيم آنها دوباره امشب دست به تهاجم گسترده ديگری بزنند، اما نيروهای مدافع کرد برای مقابله با اين حمله آماده اند".

در همين حال به گزارش رويترز، هواپیماهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمريکا شب شنبه مواضع نيروهای گروه خلافت اسلامی، (داعش سابق) در اطراف کوبانی را هدف قرار داده اند اما این بمبارانها هنوز از فشار گروه خلافت اسلامی بر این شهر نکاسته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا و پنج کشور عرب از اول مهر تاکنون بارها دست به حملات هوایی علیه مواضع گروه خلافت اسلامی زده اند.

هواپیماهای ائتلاف جمعه شب مواضع این گروه را در شهر شداده در استان شمالی حسکه هدف قرار داده اند. فعالان سیاسی سوریه گفته اند در این حملات دست کم ۳۰ تن از پیکارجویان گروه خلافت اسلامی کشته شده اند.

از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف از دو هفته پیش تاکنون، این نخشتین بار است که مواضع گروه خلافت اسلامی در شداده مورد حمله قرار می گیرد.

گروه خلافت اسلامی تهاجم گسترده خود برای تصرف کوبانی، و همچنين تسلط بر بخش طولانی از مرز سوريه با ترکيه و عراق، را از ۲۵ شهريور شروع کرده است. به سبب اين حملات، تاکنون بيش از ۱۸۰۰۰۰ تن از مردم کوبانی و ده ها روستای کردنشين اطراف آن به ترکيه پناه برده اند.

گروه خلافت اسلامی پيشتر اعلام کرده بود طی روز های آينده شهر کوبانی را تصرف خواهد کرد.

این گروه بنیادگرای اسلامی در خرداد ماه گذشته توانست بخش های وسيعی از مناطق سنی نشين عراق را تصرف کند. پيروزهای سریع و خشونتهای گسترده اين گروه باعث نگرانی آمريکا، اروپا و کشورهای منطقه شد.

اين گروه پس تصرف موصل و تعداد دیگری از شهرهای عراق نام خود از «دولت اسلامی عراق و شام»، داعش، به "خلافت اسلامی" تغيير داد.

سامی عبدالرحمان، رييس ديده بان حقوق بشر سوريه می گويد، از زمان آغاز حمله گروه خلافت اسلامی به کوبانی صدها نفر از دو طرف کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG