لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

مقام آمریکایی: عملیات برای تصرف موصل و رقه رو به پیشرفت است


برت مک گورک، نماینده ویژه رییس‌ جمهور آمریکا در امور ائتلاف ضد داعش
برت مک گورک، نماینده ویژه رییس‌ جمهور آمریکا در امور ائتلاف ضد داعش

برت مک گورک، نماینده ویژه رییس‌ جمهور آمریکا در امور ائتلاف ضد گروه حکومت اسلامی، داعش، روز یکشنبه ۱۵ مه اظهار داشت،عملیات برای بازپس گیری موصل و رقه درحال پیشرفت است.

به گزارش رویترز، برت مک گورک که در امان پایتخت اردن صحبت می‌کرد، گفته است: قلمرو داعش روبه کاهش است و این گروه کاملا در موضع دفاعی قرار دارد.

گروه حکومت اسلامی هم اکنون رقه در سوریه و موصل در عراق را در کنترل خود دارد. شهر رقه به مثابه مرکز حکومت این گروه محسوب می‌شود.

نماینده ویژه رئیس‌ جمهور آمریکا در امور ائتلاف ضد داعش گفته است، تلاش‌های ائتلاف برای تصرف موصل و رقه درحال پیشرفت است.

برت مک گورک تاکید کرده است: ما هر روز اهداف دقیقی را در موصل هدف قرار می‌دهیم و (داعش) تحت فشار هماهنگ و متداوم قرار دارد.

وی در ادامه به حملات هوایی و بمباران محل نگهداری «صد‌ها میلیون دلار» گروه حکومت اسلامی در موصل در سال گذشته اشاره کرد.

این مقام آمریکایی می‌گوید، از بین رفتن ذخایر پولی گروه حکومت اسلامی باعث شده تا این گروه دستمزد پیکارجویان را به نصف کاهش دهد.

برت مک گورک همچنین گفته است: اعدام‌های اخیر در ملا عام در میدان اصلی شهر و قطع سرویس اینترنتی در موصل همه حکایت از عصبی شدن داعش دارد.

وی با اشاره به دستیابی نیروهای آمریکایی به اطلاعات مهم در خصوص وضعیت نیروهای گروه حکومت اسلامی درسوریه تصریح کرده است: ما درهفته‌ها و ماه‌های آینده عملیات برای تحت فشار قرار دادن رقه از همه جبهه ها را آغاز می‌کنیم.

این مقام آمریکایی در ادامه به تصرف شهر استراتژیک شدادی در شمال شرقی سوریه به دست نیروهای کرد اشاره کرد و گفت: ما نمی خواهیم نیروهای آمریکایی این شهر‌ها را آزاد کنند. ما معتقدیم که مدل پایدار برای مقابله با گروه داعش این است که مردم هر منطقه خود برای بازپس گیری متصرفات این گروه اقدام کنند، بهرحال سازمان و بسیج نیروهای محلی زمان بر است. با این حال شما می‌توانید اکنون برتری (این نیرو‌ها) را مشاهده کنید.

روز یکشنبه سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش اعلام کرد که داعش، در شهر الرقه، مرکز این گروه در سوریه، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

کلنل استیف وارن سخنگوی ائتلاف بین‌الملل گفته است: ‌ «اعلام وضعیت فوق‌العاده را در شهر الرقه رصد کردیم، معنایش... می‌دانیم که این دشمن احساس خطر می‌کند».

آقای وارن افزوده است: ‌ «آنها می‌توانند نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک و ائتلاف عربی سوری را ببینند که در شرق و غربشان در حال حرکت هستند، تامین این مناطق و مستحکم ساختن کنترلشان ادامه دارد، نیروهای سوریه دموکراتیک اکنون برای جنگ در این مناطق توانمند‌تر شده‌اند».

شبکه خبری سی‌. ان. ان به نقل از مسئولان آمریکایی که نامشان ذکر نشده، گزارش داده است که تحرکات شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در سرتاسر شهر الرقه به منظور آمادگی برای مقابله با حمله احتمالی به شهر و اطمینان از استحکام مواضع، بیشتر شده است. در همین راستا، شبه‌نظامیان بسیاری از خیابان‌های شهر الرقه به ویژه مناطق محل حضور خود را با چادر پوشانده‌اند تا مانع از رصد شدنشان توسط هواپیماهای جاسوسی یا هدف قرار گرفته شدن از راه هوا شوند.

XS
SM
MD
LG