لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

نتانیاهو: جهان باید نمایشگاه هولوکاست ایران را محکوم کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با اشاره به اینکه برگزاری مسابقه‌ کاریکاتور هولوکاست در ایران زمینه سازی برای تکرار چنین رویدادی است، از کشورهای جهان خواسته تا این اقدام را محکوم کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو که روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت در نشست هفتگی کابینه اسرائیل صحبت می‌کرد، با اشاره به برگزاری نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست در تهران گفته است: «این انکار هولوکاست است، هولوکاست را به مسخره گرفتن است و این زمینه سازی برای تکرار هولوکاست است.»

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرده است: «من فکر می‌کنم تمام کشورهای جهان باید در مقابل این اقدام بایستند و به طور کامل آن را محکوم بکنند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه هولوکاست از ۲۵ اردیبهشت در تهران اغاز شده و تا ۱۰ خرداد برقرار است.

اسد بیناخواهی،کاریکاتوریست مقیم اروپا، به رادیو فردا در این مورد می گوید «برپایی این مسابقه و نمایشگاه «هولوکاست» در راستای باور جمهوری اسلامی است. اگر طبق گفته مسئولین هدف برگزاری، نفی کشتار نیست پس اصرار از برگزاری و بکار بردن عنوان «هولوکاست» برای چیست؟»

مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتوریست هولوکاست، نیز پیشتر از برگزاری مراسم افتتاحیه و نشست خبری دومین مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری در حوزه هنری تالار سوره خبر داده بود.

به گزارش ایرنا، دبیر «مسابقه بین‌المللی کاریکاتورهولوکاست ایران» گفته بود: «ما اساسا به دنبال نفی یا اثبات هولوکاست نیستیم؛ در پی‌‌ همان شعار غرب مبنی بر آزادی بیان هستیم که چرا دوگانه است.»

اسد بیناخواهی،کاریکاتوریست مقیم اروپا، به رادیو فردا در این مورد می گوید «برپایی این مسابقه و نمایشگاه «هولوکاست» در راستای باور جمهوری اسلامی است.
اگر طبق گفته مسئولین هدف برگزاری، نفی کشتار نیست پس اصرار از برگزاری و بکار بردن عنوان «هولوکاست» برای چیست؟»

وی می افزاید «دیگر سو جوایز تعیین شده نیز برای ترغیب هنرمندان از سراسر جهان به شرکت در این مسابقه حائز اهمیت است. جایزه های دوازده هزار دلاری، هشت هزار دلاری و پنج هزار دلاری برای نفرات اول تا سوم و سه جایزه هفت هزار دلاری، پنج هزار دلاری و سه هزار دلاری، و دیگر جوایز جانبی، بسیاری از کارتونیست های حرفه ای و غیر حرفه ای را وسوسه به شرکت می‌کند حتی اگر این موضوع را باور نداشته باشند.»

به گفته دست اندکاران این نمایشگاه، دست‌کم ۱۵۰ کاریکاتور از ۵۰ کشور به این مسابقه ارسال شده است.

در همین حال، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته، واشینگتن نگران است که چنین نمایشگاهی به عنوان ابزاری برای انکار هولوکاست و یهود ستیزی به کار گرفته شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: چنین رویکرد ستیزجویانه می‌بایست توسط مقام‌های دولتی و جامعه مدنی محکوم شود. ما هرگونه انکار هولوکاست را محکوم می‌کنیم.

مارک تونر می‌گوید، چنین اقدامی اهانت به یاد میلیون‌ها انسانی است که درجریان هولوکاست جان خود را از دست دادند.

در همین زمینه، فدراسیون یهودیان ایرانی ـ آمریکایی، نیز این برگزاری این نمایشگاه را محکوم کرده است.

در بیانیه‌ای که این فدراسیون در لس‌آنجلس صادر کرده آمده است، مسابقه کاریکاتور هولوکاست در تهران، به توصیف این نهاد، نه تنها در راستای انکار هولوکاست عمل می‌کند بلکه به انکارکنندگان هولوکاست هم رسمیت می‌بخشد.

پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفته‌ بود، دولت حسن روحانی هیچ کنترلی بر مسابقه‌های کاریکاتور هولوکاست ندارد و از آن حمایت هم نمی‌کند.

آقای ظریف گفته بود، سازمان غیردولتی که نمایشگاه را برگزار می‌کند «نیازی به مجوز» برای انجام آن ندارد و وزارت خارجه تنها قادر است روادید صادر کند که «برای ما مهم است، مبلغان نفرت و خشونت دعوت نشوند».

در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بخش عمده‌ای از شهرت وی به انکار هولوکاست باز می‌گشت که از سوی رسانه‌های غربی و مقام‌های اسرائیلی نیز به آن دامن زده می‌شد. رییس جمهوری پیشین ایران حتی در مراسمی که برای «نکوداشت» او برگزار شد، طرح مسئله هولوکاست را از افتخارات خود بر شمرد و گفت: «طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد، چون تنها عنصر قدسی باقیمانده در این نظام بود».

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مرداد ۹۲، یکی از موضوعات مطرح شده توسط منتقدین دولت احمدی‌نژاد این بود که مسئله هولوکاست هزینه زیادی برای ایران به دنبال داشته است و حتی محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران، هفتم مهرماه امسال در گفت‌وگو با شبکه «ای بی‌سی نیوز» آمریکا، «افسانه» بودن هولوکاست را رد کرده و گفته بود که «هولوکاست یک افسانه نیست... هولوکاست یک جنایت شنیع و یک کشتار جمعی بود و هرگز نباید مجددا تکرار شود»

XS
SM
MD
LG