لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

نتانیاهو: از اظهارات جان کری درباره قطعنامه شورای امنیت غافلگیر و عمیقا مایوس شدم


بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به سخنرانی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روز چهارشنبه هشتم دی که چشم انداز صلح اسرائیلی- فلسطینی را از نظر دولت کنونی آمریکا تشریح کرده بود، پاسخ تندی داد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو تنها دقایقی پس از پایان نطق جان کری در واشینگتن، در اورشلیم پشت تریبون قرار گرفت و آقای کری را به سختی مورد حمله قرار داد و سخنان او را اظهاراتی «وسواسی علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی» توصیف کرد.

↵​ بیشتر بخوانید: دفاع جان کری از قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل

نتانیاهو گفت، «حقیقت این است که از این سخنان کری غافلگیر و عمیقا مایوس شدم؛ این همه چیزی است که یک وزیر خارجه آمریکا- این ابر قدرت جهان- بگوید؟».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، جان کری «می‌بایست به ریشه نزاع اسرائیلی – فلسطینی می‌پرداخت که خودداری لجوجانه فلسطینی‌ها از قبول اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی در مرزهای خود است».

نتانیاهو گفت «خاورمیانه در آتش می‌ سوزد، کشورهای کاملی با فروپاشی روبرو هستند، ترور هرج و مرج ایجاد کرده، ولی جان کری می‌ایستد و یک ساعت و نیم، کشوری را که تنها دموکراسی خاورمیانه و باعث ثبات منطقه است، می‌کوبد».

نخست وزیر اسرائیل اضافه کرد، جان کری «میان ساخت و ساز در اورشلیم و محله‌های آن با تروری که بیگناهان را هدف قرار می‌دهد، یک توازن کاذب ایجاد کرده است».

نتانیاهو این را نیز گفت که «امیدوار است که دولت آمریکا در این آخرین روزهای پایانی کارش، ضربه دیگری به اسرائیل وارد نکند».

دولت اسرائیل قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت را که جمعه سوم دی به تصویب رسید، یک ضربه به خود دانسته و از «وارد شدن ضربه دوم قبل از پایان کار دولت اوباما در ۲۳ روز آینده» ابراز نگرانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای کری چهارشنبه هشتم دی در واکنش به انتقادهای تند دولت اسرائیل در مورد رای ممتنع آمریکا به قطعنامه، گفته بود، این رویه «آخرین تلاش برای حفظ راهکار سیاسی دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین بوده است».

قطعنامه خواهان توقف شهرک سازی‌های اسرائیلی در اراضی فلسطینی شده اما دولت اسرائیل گفته است آن را اجرا نخواهد کرد.

آقای نتانیاهو در پاسخ به نطق جان کری این را نیز گفته است، «با اشتیاق کامل منتظر آغاز به کار دولت بعدی آمریکا و کنگره جدید واشینگتن برای همکاری و برطرف کردن زیان‌های واردهٔ ناشی از سخنرانی جان کری و اقدامات دولت حال حاضر آمریکا در سازمان ملل هستیم».

دونالد ترامپ رییس جمهوری منتخب آمریکا روز چهارشنبه در توئیتر خود از اسرائیل خواسته بود قوی باشد تا دوران ریاست جمهوری او (اول بهمن) آغاز شود.

آقای ترامپ رفتار دولت باراک اوباما با اسرائیل را «حقارت آمیز» دانسته و نوشته بود، اسرائیل دوست بزرگ آمریکا بوده اما مورد «بی‌احترامی» از سوی دولت پرزیدنت اوباما قرار گرفت.

همزمان، محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در واکنش به سخنرانی روز چهارشنبه آقای کری گفت، فلسطینی‌ها «به صلح عادلانه به عنوان یک انتخاب راهبردی پایبند هستند».

به گزارش رسانه‌های فلسطینی، آقای عباس افزود، اگر دولت اسرائیل شهرک سازی‌ها را متوقف کند و تعهدات بین المللی خود را انجام دهد، می‌توان مذاکرات صلح را از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG