لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

نتانياهو: از فرصت تمديد مذاکرات باید برای افزايش فشار بر ايران استفاده کرد


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز يکشنبه ۱۶ آذرماه گفته است، از فرصت تمديد مذاکرات هسته ای با ايران می بايست به عنوان اهرمی برای افزايش فشار بر جمهوری اسلامی استفاده کرد تا اين کشور مجبور شود جاه طلبی هسته ايش را کنار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در همين روز جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، نيز خواستار بردباری و شکیبایی در قبال مذاکرات هسته ای ايران شده و گفته است، درصورتی که در مذاکرات هسته ای «پيشرفت ملموسی» به دست نيايد، اين مذاکرات ادامه نخواهد يافت.

دو هفته پيش ايران و آمريکا، بريتانيا،‌ فرانسه، چين، روسيه و آلمان، گروه ۱+۵، درمذاکرات خود در وين پس از يک هفته گفت‌وگوهای فشرده با تمديد مذاکرات هسته‌ای تا هفت ماه ديگر توافق کردند.

هدف از تمديد اين مذاکرات دستيابی به يک توافق جامع برای حل و فصل نهايی پرونده اتمی ايران و همچنين لغو تحريم‌های خارجی عليه جمهوری اسلامی است.

نخست وزير اسرائيل که در يک پيام ويدئويی به کنفرانسی در خصوص خاورميانه در موسسه بروکينگز در واشینگتن با حضور جان کری صحبت می کرد، گفت: خوشبختانه مذاکره کنندگان کشورهای عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان در مهلت مقرر به توافقی با ايران دست نيافتند. چرا که درصورت امضای چنین توافقی، ايران در آستانه اتمی شدن قرار می گرفت.

ايران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه پارسال به يک توافق موقت شش ماهه دست يافتند که در خردادماه سال جاری برای چهارماه ديگر تمديد شد. طرفين در وين نيزنتوانستند در مهلت مقرر يعنی ۲۴ نوامبر يا سوم آذرماه به نتيجه ای برسند و اين مذاکرات برای هفت ماه ديگر تمديد شد.

با اين حال، بنيامين نتانياهو روز يکشنبه گفته است: صدا و نگرانی اسرائيل نقش مهمی در جلوگيری از دستيابی به یک توافق بد با ايران در مهلت مقرر ايفا کرد.

نخست وزير اسرائيل بر ضرورت استفاده از وقت اضافه ای که دلیل تمدید مذاکرات هسته ای شکل گرفته تاکید کرده و می گوید، باید از ايران خواست تا ثابت کند برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است و ابعاد نظامی ندارد.

بنيامين نتانياهو گفته است:«می بايست از اين فرصت موجود استفاده کنيم و با افزودن فشار بر ايران وادارش کنيم تا قابليت و ظرفيت توليد سلاح هسته ايش را از بين ببرد.»

نخست وزير اسرائيل توضيح بيشتری در خصوص چگونگی افزايش اين فشار ها ارائه نکرده است . اين در حالی است که برخی از قانونگذاران آمريکايی خواستار افزايش تحريم ها علیه ايران هستد و دولت باراک اوباما می گويد، چنين اقداماتی باعث از بين رفتن نتايج مذاکرات اخير خواهد شد.

جان کری نيز در اين نشست گفته است: ما تمايل نداريم مذاکرات را تا ابد ادامه دهيم.

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده است: در غياب پيشرفتی قابل محاسبه،‌ کسی چه خواهد دانست که مذاکرات چقدر بيشتر از اين ادامه خواهد يافت.

وی گفته است: در صورتی که موفق به دستيابی توافقی با ايران بشويم،‌همه جهان از جمله اسرائيل امنيت بيشتر خواهد داشت.

در حالی جان کری بر ادامه مذاکرات هسته ای با ايران تاکيد کرده است که روز گذشته فيليپ هاموند،‌ وزير امور خارجه بريتانيا،‌ گفته بود: در مذاکرات وين ما بر سر موضع اصولی خود در مورد غنی‌سازی ايستاديم و در مقابل وسوسه دادن امتيازات غيرعاقلانه برای دست يافتن به يک توافق مقاومت کرديم.

درحالی کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستیابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است، این کشور این اتهام را رد می کند.

ایران می گوید برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

XS
SM
MD
LG