لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۷

وزیر اطلاعات اسرائیل: آمریکا نگذارد ایران در سوریه حضور نظامی دائم کسب کند


یسرائیل کاتز می گوید، با مقام های آمریکایی در خصوص حضور ایران در سوریه مذاکره خواهد کرد.
یسرائیل کاتز می گوید، با مقام های آمریکایی در خصوص حضور ایران در سوریه مذاکره خواهد کرد.

یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل روز چهارشنبه گفته است که کشورش در صدد دست یابی به تفاهمی با آمریکا برای جلوگیری از نفوذ نظامی دائمی ایران در سوریه است.

یسرائیل کاتز در مصاحبه با رویترز تاکید کرده است که در دیدارهای خود بامقام‌های کاخ سفید و چهره‌های شاخص کنگره آمریکا خواستار تشدید تحریم‌های ایران و حزب‌الله لبنان که از بشار اسد حمایت می کنند، خواهد شد.

وزیر اطلاعات اسرائیل گفته است: من مایل به دست یابی به یک تفاهم، یا یک توافق بین آمریکا و اسرائیل هستم، مبنی برای این که به ایران اجازه داده نشود که در سوریه نیروی نظامی دائمی داشته باشد، چه در هوا، دریا و یا زمین.

یسرائیل کاتز تاکید کرده است، عدم حضور نظامی ایران در سوریه می بایست در هرگونه توافق بین المللی برای پایان بخشیدن به جنگ شش ساله در این کشور گنجانده شود.

آقای کاتز همچنین گفته است که اسرائیل خواهان افزایش حضور نظامی در سوریه نیست بلکه از واشینگتن می خواهد برای جلوگیری از حضور ایران در سوریه ، از طریق مذاکره با روسیه،‌ تهدید ایران به تحریم های بیشتر در این زمینه اقدام کند.

رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا هفته گذشته از بازبینی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران خبر داده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا از ایران به عنوان «بزرگترین حامی تروریسم در جهان» یاد کرده و گفته بود که این کشور مسئول تشدید درگیری‌ها در چند کشور مانند سوریه، یمن، عراق و لبنان است که به منافع آمریکا لطمه می زند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل همزمان با این اظهارات یسرائیل کاتز،آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه گفته است،حضور نظامی ایران در مرز شمالی اسرائیل «غیر قابل قبول» است.

آویگدور لیبرمن که پس از مذاکره با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه صحبت می کرد، اظهار داشت: ما اجازه تجمع نیروهای ایران و حزب الله در منطقه جولان را نمی دهیم.

ایران از حامیان اصلی حکومت سوریه در خاورمیانه به شمار می رود و کمک های مالی و نظامی در اختیار بشار اسد می گذارد.

پیشتر یک مقام ارشد اطلاعات اسرائیل گفته بود که ایران در حال پیشبرد توافق هایش با سوریه است و از جمله می خواهد از امکان فعالیت آزادانه در پایگاه های زمینی و دریایی سوریه برخوردار شود.

مدیرکل وزارت اطلاعات اسرائیل در گفت وگو با رویترز تاکید کرده بود که فرماندهی دست‌کم ۲۵ هزار نیروی جنگجو در سوریه در دست ایران است.

به گزارش رسانه های ایران در سال ۱۳۹۳ در حمله اسرائیل به یک کاروان نیروهای سپاه و حزب الله لبنان در نزدیک مرز این کشور ، یک فرمانده سپاه پاسداران کشته شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعيه‌ای گفته بود که «سرتیپ محمد علی الله دادی همراه با تعدادی از اعضای حزب الله لبنان در پی حمله اسرائيل کشته شده است.»

XS
SM
MD
LG