لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

تنگی نفس؛ معمای پس از بارش پاییزی در اهواز


هزاران تن بر اثر اختلالات تنفسی ناشی از بارش‌های اخیر در بیمارستان‌های استان خوزستان پذیرش شده‌اند
هزاران تن بر اثر اختلالات تنفسی ناشی از بارش‌های اخیر در بیمارستان‌های استان خوزستان پذیرش شده‌اند

باران‌های پاییزی که هر سال در مناطق جنوبی ایران رخ می‌دهد حدود سه سال است که به ایجاد مشکلات تنفسی مردم اهواز منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، اگرچه اغلب بیماران پس از درمان مرخص شده، ولی شماری نیز وضعیت وخیم‌تری داشتند و در بیمارستان‌ها بستری شدند.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیش از ۱۴ هزار تن بر اثر اختلالات تنفسی ناشی از بارش‌های اخیر در بیمارستان‌های استان پذیرش شده‌اند.

ایسنا می‌نویسد، علت و منشا این تنگی نفس به صورت رسمی اعلام نشده و گمانه‌زنی‌های درست و غلط درباره عوامل بروز این پدیده همچنان ادامه دارد.

عواملی که حتی اگر دلیل اصلی بروز تنگی نفس در مردم اهواز نباشد به هرحال ممکن است هریک به تنهایی در بروز این مساله تاثیر داشته باشد.

از نکات قابل توجهی که بر مشکلات بیماران هنگام مراجعه به بیمارستان‌ها افزوده است علاوه بر کمبود امکانات و صف‌های طولانی اورژانس، دریافت هزینه از بیماران است در حالی که دولت مصوبه‌ای را تهیه کرده بود تا هزینه‌های درمان بیماران تنفسی در اهواز رایگان باشد ولی مسئول صندوق یکی از بیمارستان‌های اهواز گفته است که در این زمینه هیچ ابلاغیه‌ای دریافت نکرده است.

در سال ۹۲، تعداد ۲۳ هزار نفر و در سال ۹۳ نیز ۱۶ هزار نفر در اهواز با وقوع نخستین بارش پاییزی دچار مشکل تنفسی شده و روانه بیمارستان‌ها شدند؛ در آن زمان، ابتدا «باران اسیدی» به‌عنوان عامل ایجاد مشکلات تنفسی مطرح شد اما بعد‌ها نظریه‌های دیگری نیز به علت‌های احتمالی اضافه شد.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حساب کاربری تلگرام خود ضمن رد باران اسیدی به‌عنوان عامل ایجاد تنگی نفس مردم اهواز پس از باران، نوشت: «به‌طور کلی ۱۸ گزینه به عنوان علل این عارضه، مطرح و مورد بررسی بود که در ‌‌نهایت چهار مورد از آن‌ها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده‌افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.»

این درحالی ست که با توجه به پوشش گیاهی یکسان در سطح استان خوزستان و بخصوص کاشته شدن درختچه کنوکارپوس در کل این استان سوالی که پیش می‌آید این است که پس چرا مردم شهرهای دیگر خوزستان در پی بارندگی‌های پاییزی دچار تنگی نفس نمی‌شوند؟

نکته مهمی که در مورد استان خوزستان باید مورد توجه قرار گیرد آسیب‌های بسیاری ست که به دلیل وجود ۱۰ میدان نفتی فعال، کشت و صنایع نیشکر و ۲۰ واحد پتروشیمی در ماهشهر به محیط زیست این استان وارد شده است.

و بدیهی ست که مساله تغییرات اقلیمی، کاهش بارش سالانه در کل کشور و بروز پدیده ریزگرد‌ها را نباید در پیدا شدن این گونه بیماری‌ها نادیده گرفت.

یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست بیستم مهر سال جاری وسعت کانون‌های ریزگرد در خوزستان را بیش از ۶۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان نیز به دلیل کم آبی در آستانه تبدیل به کانون گرد و غبار هستند.

ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی کارگروه مقابله با گرد و غبار، با هشدار نسبت به افزایش کانون‌های گرد وغبار در استان خوزستان گفت: سطح زیرکشت اراضی خوزستان در سال جاری ۶۰ هزار هکتار کاهش یافته است و این اراضی به طور قطع به منشاء داخلی گرد و غبار اضافه می‌شود.

XS
SM
MD
LG