لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

لاریجانی: تعداد بهمن‌وار اعدام‌ها، قصاص را زیر سؤال برده است


محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه،
محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه،

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت گفته است که تعداد «بهمن‌وار» اعدام محکومان مواد مخدر در ایران باعث شده است تا آنچه که وی حکم «نورانی قصاص» خوانده، زیر سؤال برود.

به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی که در نشست هم‌اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی صحبت می‌کرد، گفته است: «متأسفانه امروز حکم قصاص که یک حکم نورانی است در زیر تعداد بهمن‌وار اعدام محکومان مواد مخدر زیر سؤال رفته و این برای نظام ما مناسب نیست و باید قانون را بازنگری کنیم.»

محمدجواد لاریجانی در ادامه با اشاره به موضوع اعدام و با اعتقاد بر اینکه در سال ۲۰۱۹ مساله توقف اعدام در دنیا اجباری خواهد شد، گفت: در کشور ما به علت اینکه قانونی داریم که مجازات اعدام را در سطح نسبتاً زیادی درباره مواد مخدر تجویز می‌کند وضعیت به گونه‌ای شده که از نظر تعداد اعدام‌ها دومین یا سومین کشور به شمار می‌رویم.

سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر می‌گویند ایران پس از چین بیشترین اعدام‌ها را در جهان دارد. عفو بین الملل نیز ماه گذشته اعلام کرد، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۶۳۴ نفر در جهان اعدام شدند که از این تعداد، ۹۷۷ نفر در ایران اعدام شدند.

طبق این گزارش میزان اعدام‌های ایران در ۲۰۱۵ نسبت به سال پیش از آن یعنی سال ۲۰۱۴ که ۷۴۳ اعدام شدند، افزایشی چشمگیر داشته است.

این نهاد‌های بین‌المللی می‌گویند، شمار زیادی از این اعدام‌ها در ایران به محکومان مواد مخدر اختصاص دارد.

در آذرماه سال گذشته بیش از ۷۰ تن از نمایندگان مجلس ایران طرحی را برای حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر امضا کردند.

در همین زمینه، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ماه گذشته از ایران خواست تا زمان تصمیم‌گیری مجلس شورای اسلامی در خصوص قوانین مربوط به مجازات قاچاقچیان مواد مخدر، از اعدام این محکومان خودداری کنند.

در همین زمینه، محمد جواد لاریجانی پیشتر گفته بود که «۹۰ درصد» آمار مجازات اعدام در ایران مربوط به جرایم مواد مخدر است.

وی همچنین اذعان کرده بود که تعیین مجازات اعدام برای جرایم مربوط به مواد مخدر و اجرای آن در نزدیک به چهار دهه گذشته بی‌فایده بوده و «نتیجه مطلوب از آن به دست نمی‌آید».

محمد جواد لاریجانی همچنین تأکید کرده بودکه قوانین مربوط به این مجازات «نیاز به اصلاح دارد» و در این حالت «۹۰ درصد از اعدام‌های ایران کم خواهد شد که این گامی بزرگ به جلو خواهد بود».

XS
SM
MD
LG